SupCon 2000

En ögonvittnesskildring

Nedan följer en ögonvittnesskildring från det tjugonde århundradets sista upplaga Fidonetträffen SupCon, SupCon 2000, som traditionsenligt anordnades, mer eller mindre organiserat, på Sannabadet i Jönköping den sista helgen i juli. Som vanligt har mitt dåliga namnminne gjort att jag inte kommer ihåg vad folk heter, och därför är mängden namn som angivits i texten nedan minimalt. Om du tycker dig stöta på något som uppenbarligen handlar om dig, och du vill att ditt namn skall stå med, är du välkommen att kontakta mig på peter@softwolves.pp.se.

Denna sammanfattning innehåller bara några av mina bilder, för dig som vill se samtliga har jag gjort en sammanställning över alla tumnagelbilder och en sammanställning över alla fullstorleksbilder (för dig med fet Internetkoppling). Jo, och den här sidan ser mycket bättre ut om du använder en vävläsare som stöder stilmallar (CSS).

Fredag 2000-07-28

En stor del av fredagen spenderade jag på själva resan till SupCon, långväga gäst som jag var, berest från självaste utlandet (Oslo i konungariket Norge). Dagen påbörjades med att gå ombord på lokaltåget till Oslo Sentralstasjon från Skøyen stasjon vilken ligger alldeles nedanför där jag för tillfället är bosatt. Från Oslo S fortsatte sedan resan med 12.30-tåget mot Göteborg, eller Gøteborg som informationstavlan så fint skrev. Dit anlände tåget strax efter utsatt tid (16.47), vilket innebär en restid på strax över fyra timmar. Inte heller den här resan förekom någon tullkontroll, men det är som mina medresenärer på förra resan sade, vem vill egentligen smuggla något ut ur Norge, speciellt från Oslo, som enligt en undersökning nyligen är Europas dyraste stad. Efter att ha lämnat ett Oslo i vilket solen åtminstone tidvis tittade fram, såg jag oroligt hur himlen blev allt molntätare ju närmre Göteborg jag kom, och med tanke på SupCons väderhistoria, och speciellt med tanke på de rapporter jag hört på nyhetsprogrammen, både de svenska och de norska, angående sommarens väder i Sverige, förväntade jag mig inte att vädret skulle blir så där överdrivet bra.

Eftersom det slutgiltiga målet nu inte var Göteborg hade jag ordnat med skjuts därifrån till det slutgiltiga målet på Sannabadet i Jönskvarna, i en bil ägd av Dan Karlsson. När jag kom ut från tåget väntade han på mig på perrongen, för tillfället iklädd den ceremoniella klädseln - en Amiga-t-tröja från 1993 och en keps med nodnummer. Efter en viss förvirrad färdsel för att hämta upp Henrik Nyquist i andra änden av hål^H^H^Hstaden var vi så på väg på väg 40 mot Jönköping. Under resans gång kunde vi förvånade konstatera hur vi sakta lämnade molnen som hopat sig så mycket över Göteborg med omnejd bakom oss, och vi faktiskt kunde skönja en blå himmel, och med den solen. Av det typiska SupConvädret såg vi inte mer än något mindre område regnväder som vi snabbt passerade.

[Bild 1]
Man kan tälta

I övrigt finns inte mycket av intresse att rapportera från själva bilturen, så vi hoppar istället fram i tiden till strax efter klockan 19, då vi, utan att ha kört fel, anlände på Sannabadet, dock inte på den traditionella "framsidan". Mina medresenärer bestämde sig tidigt för att slå upp tältet i den bortre änden av gräsmattan, eftersom den där inte var riktigt lika överfull av vatten som på sidan närmast Vättern. Övriga SupCondeltagare, av vilka majoriteten redan anlänt tidigare på dagen, valde däremot att slå upp sina tält på den lilla remsa av Sannabadet som låg närmast vattnet. Efter att alla de anländna gäster som faktiskt avsåg att sova i tält (undertecknad inte inräknad) hade slagit upp sina tält övergick SupCon enligt seden över till det så kallade sociala umgänget, där något så ovanligt som gammal hederlig röstkommunikation mellan datoranvändare faktiskt lever och frodas.

[Bild 3]
Ett knippe folk

Eftersom undertecknad inte ätit sedan avresan från Oslo så bestämde vi oss för att åka in till de mer centrala delarna av Jönköping för att försöka hitta ett bra ställe att äta på. Eftersom alla mina medresenärer alla hällt i sig diverse etanolhaltiga drycker fick jag hedersuppdraget att köra Dans begagnade Audi, något som jag faktiskt lyckades med, utan allt för många missöden. Efter att ha hittat en parkeringsplats i ena änden av staden lyckades jag även lokalisera en Bankomat så att jag fick tag på lite svenska kontanter att betala med.

Det stora problemet nu var att hitta en lämplig förtäringsinrättning som var öppen halv tio på kvällen, och som dessutom serverade något alla vi fem (undertecknad, Dan Karlsson, Henrik Nyquist, Andreas Henriksson och han-vars-namn-jag-redan-glömt) kunde komma överens om att äta. Efter att ha konsulterat några infödingar hittade vi en alldeles underbar pizzeria, Pizzeria 12:an på Brunnsgatan (jag tror åtminstone det var på Brunnsgatan den låg). Goda pizzor och oerhört trevlig personal gör denna till en självklar rekommendation.

[Bild 4]
Ytterligare ett knippe folk

Efter att ha ätit oss mätta återvände vi till Sannabadet, där diskussionerna om allehanda oväsentligheter fortsatte ända in på småtimmarna. Själv avlägsnade jag mig dock till det hotell jag och min kompis Andreas hyrt oss in på för natten. Lågprishotellet Formule 1 vid Elmia var billigt, men så väldigt mycket annat var det inte så där överdrivet bra på. Nåja, man får ju vad man betalar för, och så speciellt mycket betalade vi ju inte.

Lördag 2000-07-29

Efter en natts sömn (jag hade tänkt skriva "god" här också, men eftersom jag har vissa svårigheter med att sova när folk snarkar så undviker jag att göra det. Men jag får skylla mig själv, jag kunde ju ha haft hotellrummet helt för mig själv och slippa sådant) och en kort tur ner till Jönköpings centrum (en eloge till lokaltrafiken som höll med ovanligt täta bussturer, och som dessutom hade kortläsare som tog mitt gamla Länstrafiken Örebro-kort som jag hade pengar kvar på, och dessutom gav 40% rabatt på biljettpriset på det), fick vi reda på från våra tältande vänner att polisen gjort en räd på Sannabadet där de beordrat nedtagande av alla tälten.

[Bild 5]
Vilar under trädet

Förvånade som vi var begav vi oss ned till Sannabadet för att höra oss för till skälet bakom detta, eftersom något liknande aldrig tidigare hänt, tidigare år har polisen inte gjort mer än att se till att vi städat upp efter oss ordentligt. Tydligen så har de i år hittat någon regel som gör att Allemansrätten inte gäller på platsen, eftersom det är "stadsplanerat område". Men då det inte finns något explicit förbud mot tältning markerat någonstans är det sannolikt inte helt omöjligt att i framtiden kunna ansöka om tillstånd till att tälta där två nätter för framtida SupCon.

När besvikelsen över att ha blivit bortkörda hade lagt sig beslutades att SupCon skulle fortsätta på en annan plats lite längre bort, men att vi ändå som planerat skulle anordna de traditionella tävlingarna på Sannabadet, och att vi dessutom skulle invänta de som inte tänkt anlända till SupCon förrän under lördagens eftermiddag, bland vilka namn som Robert Huselius och Per Lundberg kan nämnas. Dock var det med lite besvikelse vi kunde konstatera att Björn Felten inte dök upp i år, så något Trivial Pursuit-spelande blev det inte av detta år.

[Bild 7]
Pang pang

Som traditionen föreskriver anordnades de årliga lekarna för att avgöra vilka som skulle få "äran" att anordna nästa års lekar. I år hade de anordnande dock hittat på några nya grenar, vilket gav ett trevligt intryck. Eftersom jag inte själv deltog i tävlingarna (med ursäkten att jag fotograferade) så vet jag inte riktigt vem som vann. (Så här i efterhand har jag fått reda på att det var konstellationen som gick under namnet Grekerna som vann det hela. Vilka det var vet jag dock inte, men jag kan gissa mig till åtminstone en av deltagarna).

[Bild 10]
Slädåkning

Den första grenen bestod av slädåkning på en bärbar (släpbar) dator av lite äldre snitt, vilken häktats fast i en elastisk dragrem. En av deltagarna placerades, sittande eller stående, på datorn, och de övriga deltagarna släpade datorn de cirka tjugofem metrarna från starten till målet, med olika grad av framgång. Ett lag försökte att placera tre personer på släden och ha en som drog, något som tyvärr resulterade i att handtaget på datorn gick sönder, varför laget diskades. Efter tävlingsmomentet var det inte mycket som var helt på datorn, vilken i och för sig var defekt redan innan.

[Bild 12]
Äggkastning

Det andra tävlingsmomentet var den mer traditionella äggkastningen, i vilken deltagarna lyckades kasta de stackars äggen förvånansvärt långt. Trots hot om minuspoäng "råkade" några av äggen träffa tävlingsledningen, något som ledde till att mer eller mindre öppet äggkastningskrig inträdde efter tävlingens avslutande.

[Bild 14]
Kast med nätnav

Tävlingsmoment nummer tre var det lika traditionella kast med litet föremål, detta år rörde det sig om ett defekt nätnav (hubb), vilket kunde svingas iväg med hjälp av den anslutna nätverkskabeln. Utkastet skedde från strax nedanför gräskanten vid parkeringen ovanför Sannabadet (där förresten alla grenarna anordnades) och den som kastade längst nådde fram till den intilliggande åkern.

[Bild 19]
Irländsk julafton

Fjärde grenen var irländsk julafton, i år med variationen att istället för att dricka spriten innan rotationen, skulle innehållet i Tequilaglaset behållas i munnen under de tio varven, för att sedan visas upp för tävlingsledningen (genom gurgling). Tävlingen visade prov på flera olika tekniker.

[Bild 20]
Muppstafett

Gren fem i ordningen var en av de två laggrenarna i lekarna, känd som muppstafetten, i vilken de olika lagens fyra deltagare deltog i varsin löpgren, där så originella löpstilar som baklängeslöpning, enbenshopp och på-alla-fyra-gång ingick.

[Bild 13]
Datorrester

Den sjätte grenen skulle, så vitt jag kunde förstå, inbegripa en fotboll vilken dock kommit bort. Letning föregick med utlovade extrapoäng för det lag som hittade bollen, men enligt uppgift hittades den aldrig, vilket gjorde att tävlingen avslutades. Vilka som vann vet jag dock inte.

[Bild 22]
En ny strand

Efter tävlingarnas avslutande styrde vi kosan mot en ny samlingspunkt, denna gång strax utanför Huskvarna, på en badplats vid en liten sjö vars namn jag aldrig uppfattade, men som jag så här i efterhand fått veta heter Hunnerydsbadet, och låg vid ett samhälle vid namn Kaxholmen. Trots förbudet mot camping som vi sedermera hittade i den andra änden av området var inte SupCondeltagarna ensamma om (eller ens först med) att slå upp tält. Efter en kort sejour in till Jönköping för att äta mat (på samma Pizzeria 12:an som vi besökte under fredagen) så övergick SupCon så i sitt vanliga lunk, med diverse mer eller mindre intressanta diskussioner.

[Bild 25]
Mörker

Framemot mörkrets inbrott började så allmän allsång, där klassiska trudelutter såsom Stad i ljus, Man ska ha husvagn, Stad i ljus, Always look on the bright side of life, Stad i ljus och andra oförglömliga örhängen framfördes, enligt, som det verkade, den välkända devisen, hellre än bra. Framemot ettiden skulle våra vänner från Göteborg ge sig av hemåt igen, varvid jag och Andreas också lämnade platsen och begav oss tillbaka till hotellet.

Söndag 2000-07-30

Söndagen hade vi inte bokat in några aktiviteter, utan hade planerat att ägna den åt återresan (fast jag åkte inte tillbaka till Oslo i den här omgången). Vi lämnade hotellet runt halv tolv-tiden och begav oss med buss ned till centralstationen, där vi skulle åka med bussen till Skövde klockan 13.00, för vidare befordran mot Hallsberg och sedan mot Frövi. Nere på centralstationen träffade vi dock på flera andra Fidioter på väg hem åt olika håll under tiden vi väntade på att avresa med vår buss, bland andra Robert Huselius med flickvän, och Fredrik Fischer & co.

Klockan 13.00 lämnade så bussen Jönköpings centralstation, och därmed var detta, det andra årtusendets sista SupCon, avslutat. Väl mött igen nästa år, på det tredje årtusendets första SupCon, SupCon 2001!

Mer om SupCon 2000.

Text och bild © Copyright 2000-2018 Peter Krefting. Kopiering av dessa bilder utan att hänvisa till källan förbjudes. För bildbehandlingen har följande programvara använts: Xpcd samt GIMP.