Hoppa över logotypen.

Commodoreskapelser

Saker jag gjort för Commodoredatorer

Forntiden

En stor del av min tidigare produktion av Commodore 64-programvara finns samlad i mitt gamla PD-bibliotek, SYS PD/C64,C128, vilket i sin helhet är tillgängligt via Internet. Detta är program jag skrev på den tiden Commodore 64 vad den dator jag huvudsakligen använde, innan PC-datorer kom in i mitt liv (och förstörde det för alltid, eller något sånt). Det är huvudsakligen seriösa program, såsom programlistaren Programläs och kontohanteraren Databudget, program som jag aktivt använde själv. Observera att oavsett vad som står skrivet i anslutning till de program jag själv har skrivit så gäller nu att de är licensierade enligt GNU General Public License version 2.

2000-talet

I början av 2000-talet väcktes intresset för att programmera Commodoredatorerna än en gång väckts, till viss del av Minigame-tävlingen 2002, där det gällde att skriva spel som maximalt tog upp 1024 byte. Nu har jag aldrig varit speciellt bra på att skriva spel, men jag sände ändå in tre bidrag, alla skrivna i BASIC. Ett program var för Commodore 128 i 80-kolumnersläge, ett för samma maskin i 40-kolumnersläge och det tredje ett ytterst enkelt program som fungerade på alla Commodoremaskiner med BASIC 2.

Maggot (C128 40 kolumner)
En variant av det klassiska spelet Masken.
Connectris (C128 80 kolumner)
En kombination av Fyra på rad och Tetris.
None Shall Pass (alla)
Ett enkelt matematikspel där en väktare ger dig tre matematikproblem som du måste lösa för att få passera.

Jag deltog även för första gången deltagit i ett demoparty (om än ett litet) under oktober 2002, där jag ritade fonter (och skrev skrolltext) till Laconic. Jag deltog också på Creators novemberparty 2003 där jag gjorde ungefär samma saker.

Minigametävlingen återkom 2003, där det även fanns en kategori för spel upp till 4096 byte. Jag sände in dessa två bidrag till tävlingen, varav det första är äventyrsspelet ”Potion” som jag ursprungligen skrev för tävlingen 2002, men som då blev allt för stort, trots att jag skrivit extremt korta rumsbeskrivningar. Jag dammade av spelet, som nu är omskrivet i C (med vissa rutiner i assembler för att få ned storleken). Fullversionen fick inte plats i 4K ens komprimerat, men en version med något förkortade beskrivningar fick plats. Det andra spelet är ett 1K-spel i C128-BASIC, en uppföljare till förra årets mattespel.

The Potion (C64)
Ett äventyrsspel.
Tic Tac Math (C128 40 kolumner)
Prat i kvadrat fast med räkneövningar.

Besläktad programvara

Jag har skrivit några verktyg som kör på icke-Commodoredatorer som är besläktade med Commodoredatorerna. Bland dem finns omvandlingsprogramvara för att översätta från olika Commodore 64-bildformat till generella bildfilformat som sedan kan omvandlas till mer användbara format för vidare behandling.

Tillgänglighet

Alla dessa program släpps enligt de licensvillkor som beskrivs i Free Software Foundations programvarulicens GNU General Public License. I och med detta är de fri programvara, fria på det sätt att de ger mottagaren frihet att själv kunna undersöka hur programmet är uppbyggt och lära sig av det. Nu kanske inte mina program är de bästa program att lära sig saker från, men man vet ju aldrig. En del har börjat kalla detta fenomen för öppen källkod (open source). Detta är huvudsakligen folk som är rädda för frihet, men som ändå vill ha källkoden tillgänglig. Själv gillar jag frihet, och kallar det därför för fri programvara.

[HTML 4.01!] [Visas bäst med valfri vävläsare!] $Date: 2017-04-22 08:05:18 $ | peter@softwolves.pp.se

Åter till Softwolves Commodoresida | Peters hemsida