Författare: Christian Rose (menthos_at_menthos.com)
Datum: 2003-01-06 20:57:18
mån 2003-01-06 klockan 20.18 skrev Per Tunedal: > >>stora e-postbrev.\n" > > >Använd hellre det etablerade "e-brev" än "e-postbrev" (som är redundant > >dessutom). > > e-brev är ett varumärke som innehas av Posten AB. Därför använder jag det > aldrig, för att undvika missförstånd. Jag har svårt att föreställa mig någon situation där det skulle vara risk för förväxling. Särskilt som "e-brev" är en etablerad del av svenska språket sedan länge, och har varit rekommendation från Datatermgruppen säkert ännu längre (http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a46). Utdrag ur Norstedts "Svensk ordbok", 1999: e-brev subst. ~et = · meddelande som sänds med e-post På samma sätt finns det även andra ord i svenskan som någon säkerligen fått varumärkesskydd på. Exempelvis "Tipset" (har dock inte verifierat detta). Men att någon skulle ha varumärket "Tipset" hindrar ju inte heller oss från att använda det ordet, eller hur? Överhuvudtaget har jag svårt att föreställa mig att någon skulle beskylla dig för varumärkesintrång när du använder ett etablerat svenskt ord i dess rätta betydelse, och särskilt när det är bortom allt tvivel belagt att ordet redan är etablerat som terminologi inom ett visst område. Christian
Arkiv genererat av hypermail 2.1.4.