Re: Om att översätta Pingus

Författare: Janne (jan.moren_at_lucs.lu.se)
Datum: 2003-04-20 13:00:06

On Sun, 2003-04-20 at 12:21, Christian Rose wrote:
> sön 2003-04-20 klockan 11.50 skrev Janne:
> > Jag håller på att översätta Pingus (pingus.seul.org), en Lemmings-klon
> > för Linux. En bärande del av spelet är olika "egenskaper" man kan sätta
> > på sina små pingviner, typ "Basher", "Digger", "Blocker" och så vidare.
> > 
> > Frågan är nu om dessa skall översättas? Min egen första reaktion är att
> > dom borde, men namnen på dom i själva spelet är fixa (texten är en del
> > av grafiken). Dom existerande översättningarna verkar vara delade
> > ungefär 50/50 på detta.
> 
> Min spontana reaktion är "ja". Om dom inte kan översättas överallt bör
> det nog felrapporteras, och det kommas på någon lösning som möjliggör
> detta. I spelbeskrivningstexterna som visas refereras ju figurerna till
> med namn, och med tanke på spelets målgrupp är det nog extra motiverat
> att ha så mycket som möjligt avspelet, och särskilt just sådana här
> beskrivande uttryck, översatta.
> 
> 
> > Basher
> 
> Kanske "slagare"? "Bash" kan ju översättas med "slå", och figuren gräver
> sig ju fram horisontellt med en kanske lite slående rörelse.

Slagare är okej.


> > Blocker (Blockare)
> 
> Kanske "blockerare"?

Jag tänkte försöka hålla samma antal stavelser på alla, likt orginalet.
Faktiskt funderade jag också på om inte "Bridger" skulle kunna funka
bättre som "Byggare" och "Miner" som "Hackare" eller "Tunnlare".



> Christian
> 
> (som delvis har ägnat helgen åt att testa nya versionen av Pingus med
> 6-årige brorsonen som är djupt fascinerad av spelet)

Japp, det är farligt roligt...

-- 

Trust the Computer. The Computer is your friend.

Tel.    +46-046 222 8588             Dr. Janne Morén (mr)
Home:   +46-046 211 4973             Dept. of Cognitive Science
Fax:    +46-046 222 9758             Kungshuset, Lund
                                     S-222 22 Lund, Sweden

Arkiv genererat av hypermail pre-2.1.8.