SuperTrumf
Plagiaten

Det sägs att imitation är den främsta formen av smicker, och SuperTrumf var inte utan kopior. Jag har i min ägo tre kortlekar, från två olika tillverkare, som red på SuperTrumfvågen med sina egna kortlekar.

[Dragsters] [Lokomotiv]

Kärnan

Leksakstillverkaren Kärnan hade flera olika kortlekar, som de fräckt nog skrev Med SuperTrumf på framsidan på. Korten är uppbyggda på samma sätt som de äkta SuperTrumfkorten, med åtta numrerade grupper (1-8) med fyra kort (A-D) i varje, med en bild och tekniska fakta, med det lilla tillägget att det på varje kort går att läsa en liten extradetalj om det som avbildas, till exempel kan man läsa på kort 7D i kortleken Lokomotiv att Industri-lok DE 501 är ett Diesel-el-lok för malm- och koltransport, och i Dragsters går att läsa att Spirit of Amerika (sic!) (med en toppfart på 846,94! km/h) är Det första framgångsrika fordonet med flygplansturbiner. Förare är Craig Breedlove. Enligt Mats Jonsson är det dock bara just dessa två lekar som har sådana beskrivningar, övriga lekar innehåller bara fakta, precis som SuperTrumflekarna.

På regelkortet kan man utläsa att de försökt kopiera de riktiga SuperTrumfreglerna, men inte helt lyckats, exempelvis har man tagit bort regeln att A-korten i varje serie trumfar över trumfkorten (vilka här var ordinära kort, vanligtvis det kraftfullaste fordonet), vilket gjorde att den som hade Supertrumfkortet aldrig kunde förlora.

I Dragsters-kortleken har Kärnan hittat en del synnerligen konstiga fordon som de lagt in, såsom t ex en rullskridskoformad bil på kort 1C. Vad den har bland dragsterbilar att göra förstår jag dock inte.

Dragsters

  1. Imagine, Shapes, Rullskridskobil, Miljöbil
  2. Porsche 917 Le Mans, VW Super Saloon, US-Sprint Car, US-Midget
  3. Armor All, Midnight Shocker, Big Daddy (omslagsbil(d)), Flash
  4. Midnite Stroker, Imagination, Hindsight, Plymouth Super Stock
  5. Maffia-Mouse, Opels Horror Baby, Dead Man, Oly Roller
  6. Lancaster-Special, Racing Cook, Hard-Elektro-Special, Mike the Mouse
  7. Thermo King, Golden Leggett, Spaghetti-Express, California Sundance
  8. Blue Flame (Supertrumf), Spirit of Amerika, Fly Baby Fly, Thunderbird

Mitt favoritkort i denna lek är ändå Supertrumfkortet 8A: Blue Flame med sin topphastighet på 1008 km/h. Inte illa.

Lokomotiv

  1. Renfe/S 250 (E), CVRD/M 4000 cc (BR), ČSD/32 E (Č), PNKA/M 1500 (RI)
  2. DB/DE 2500 (D), KZD/DHG 5400 (TJ) (Supertrumf), GR/TT 22 (GH), BDZ/BR 75 (BG)
  3. ER/AA 22 T (ET), RSR/DHG 1200 (T), NSB/Di 4 (N), BDZ/DCH (BG)
  4. BR/E 120 (D), BR/2300 (BR), FS/CC 40 000 (I), BR/V (H)
  5. EJ & E/ABF NW-2 (USA), SNCZ/DHG 1000 (ZR), OSE/A 452 (GR), BR/CC-7101 (NL)
  6. CFL/1817 (L), SBB/AM 6/6 (CH), BN/SD-45 (USA), UBR/902 (BUR)
  7. Industri-lok ME 05 (D), DHG 400 C (D), Industri-lok G 1204 (D), Industri-lok DE 501 (D)
  8. EDE 1000/500 (D), BR/290 (D), Industri-lok EI 1 (D), 1200 D (D)

En lite småtråkig kortlek (tycker jag i alla fall, den är i alla fall originell). Varför omslagsbilden inte finns i kortleken vet jag inte, och inte heller varför kort 2D, det bulgariska BDZ/BR 75, Bulgariskt lok för spårvidd 760 mm, är målat med logotypen för svenska SJ. Vill man kan man spela luffarschack på baksidan, men det har jag inte gjort, för det tycker jag skulle vara att förstöra kortleken (och dessutom ett effektivt sätt att märka korten...)

[Tunga motorcyklar] [Formel 1]

Alga

Även den svenska speltillverkaren Alga kastade sig in i leken. De skrev dock aldrig ut ordet SuperTrumf, utan skrev bara att det var ett trumfspel och kvartettspel. Reglerna är något omgjorda i Algas version; här är reglerna från leken Tunga motorcyklar (som beskrivs nedan):

TRUMFSPEL För 2 eller flera spelare. Spelet går ut på att vinna så många stick som möjligt.
Blanda korten väl och dela ut tre kort till var spelare. Övriga kort läggs i en hög mitt på bordet med bildsidan neråt. Spelaren till vänster om given börjar, med att spela ut ett av sina kort och ange ett av värdena på kortet (t.ex. 230 km/h, eller 95 hk).
Övriga spelare spelar nu i tur och ordning medsols ut varsitt kort, och säger siffran på sitt kort i just den kategorin som förste spelaren valt. Den som har högst siffra i kategorin vinner sticket. Skulle två eller flera spelare ha samma högsta värde, vinner den som sist lade ut sitt kort. Vinnaren tar hem sticket, och med början från vinnaren drar alla i tur och ordning varsitt nytt kort från högen, så att varje spelare på nytt har tre kort på hand. Vinnaren fortsätter därefter med att spela ut ett nytt kort och ange ett av värdena på det, och så fortsätter spelet som ovan.
Kortet märkt "TRUMF" slår alltid alla andra kort i sticket när det spelas - det vinner alltså sticket automatiskt.
När korten i högen mitt på bordet inte längre räcker så att alla kan dra ett nytt kort, får ingen längre dra utan man spelar färdigt med korten man har på handen. Vinner gör den som till slut har flest stick. Om man vill kan man sätta 1 poäng per stick och t.ex. spela så att den som först fått 50 poäng vunnit.

[A1 - BMW R 80 GS]

Tunga motorcyklar

Korten är liksom Kärnans uppbyggda på samma sätt som riktiga SuperTrumf, men är numrerade olika. Det är fortfarande åtta grupper om fyra kort i varje, men grupperna anges med bokstäver (A-H) och korten i gruppen med siffror (1-4). Även här är det ett vanligt kort som är trumf, i detta fall kort A2, en BMW R 100 RT med en respektabel topphastighet på 190 km/h.

  1. BMW: R 80 GS, R 100 RT, R 100 S, R 100 RS
  2. MV Agusta: 800 Super America, 1000 Corona, Grand Prix 1100, 1000 Ago
  3. Italienska cyklar: Laverda 1200, Benelli 900 Sei, Ducati 900 SS, Moto Guzzi Le Mans II
  4. Italienska cyklar: Ducati Pentah, Ducati Pentah Bajohr, Morini 500 S, Moto Guzzi V 35 Imola
  5. Japanska cyklar: Kawasaki Z 1300, Suzuki GSX 1100, Yamaha XS 1100 Martini, Honda GL 1100 Interstate
  6. Japanska cyklar: Honda CBX 1000, Kawasaki Z 1000 Fuel Injection, Kawasaki Z 1000 ST, Suzuki GS 1000 EC
  7. Japanska cyklar: Honda 900 Bol d'Or, Suzuki GS 850 E, Suzuki GSX 750, Yamaha XJ 650
  8. Blandat: Miche-BMW R 65 (Tyskland), Bimota-Kawasaki KB 1 (Japan), Egli-Kawasaki MK II-Turbo (Schweiz), Egli-Honda CB 900 F (Schweiz)

Formel 1

Det finns dock flera varianter på Algas Supertrumf-kopia; i en kortleken med Formel 1-bilar har de infört två nya sorters trumfkort samt ändrat reglerna så att de mer liknar originalreglerna, i och med att man spelar tills motspelarna har slut på kort:

[D4 - Lotus-Ford 80]

För två eller flera spelare.
Spelet går ut på att vinna alla korten.
Korten delas ut lika mellan spelarna och läggs i en bunt med bildsidan ned framför var och en. Spelaren till vänster om givaren börjar. Varje kort har olika karaktärer (km/t, vikt, etc).
Du som börjar tittar på Ditt översta kort och säger ett värde (ex. 160 km/t) som Du tror är högre än motspelarnas värden och lägger kortet framför Dig. De andra spelarna lägger också sina översta kort framför sig och spelaren med det högsta värdet vinner alla de utlagda korten. Vinnaren lägger korten underst i sin hög och fortsätter med att välja ett nytt värde från sitt översta kort.
Spelet fortsätter tills en spelare har fått alla korten och vinner.
Om två eller flera spelare har samma vinnande värde, lägger alla sina kort framför sig och de med lika vinnande värde, tar och gör upp om de utlagda korten.
Den spelare som har det GULA kortet som sitt översta kort, vinner de översta korten från sina motspalre. Spelaren som har det RÖDA kortet, får de två översta korten från sina motspelares högar.
De gula och röda korten används bara en gång var under spelet och läggs sedan åt sidan.

[Formel 1 baksida]

Som vanligt finns också ett kvartettspel beskrivet, men då detta fungerar som vanligt tar jag inte upp de reglerna här. Korten har samma utseende som i leken med motorcyklar, men istället för att skriva ut tillverkaren i titelfältet överst så står hemlandet utskrivet i klartext; som vanligt går det även att se hemlandet på flaggan.

Tack till Peter Klemensberger för bilderna från denna kortlek.

Algas lekar ser ut att bygga på Altenburg Stralsunders lekar, vilka utgavs under varumärket Ace Heart (Hjärter Ess). Enligt Roland Lundberg gav de ut flera olika sorters spel, trumfspelen kom då att heta Ace Heart Trumps. Bland de brittiska lekarna hittar man spännande saker som attackflygplan, helikoptrar, stridsvagnar och NASAs superflygplan!

Peter Krefting / $Date: 2008/07/11 08:42:20 $ / peter@softwolves.pp.se