start tok64 d64-eJ1X4Y 0 REM"{141}{up}character loader v2.01 (c) mr.p. 10 REM f{pound}r att ladda teckenfiler fr]n 11 REM character master v3.20 el senare 12 REM byt ut namnet i rad 20 mot 13 REM namnet p] filen. 14 REM obs! kom ih]g att filnamnet 15 REM alltid slutar med ".cmf" 20 OPEN1,8,1,"fontens namn.cmf,p,r":POKE780,.:SYS65493:CLOSE1 21 REM att jag anv[nder open1,8,1... 22 REM ist[llet f{pound}r load"namn",8,1 23 REM [r att 1) programmet startar 24 REM inte om fr]n b{pound}rjan 2) 25 REM minnes-pekarna inte [ndras s] 26 REM man f]r ett ?out of memory 27 REM och 3) det funkar med tfc3-turbo 30 POKE52,128:POKE56,128:POKE56578,PEEK(56578)OR3 40 POKE56576,(PEEK(56576)AND252)OR1:POKE648,136:POKE53272,32 50 PRINT"{clear}{142}{ct h}":CLR 51 REM de f{pound}rsta tv] poke:arna ser till 52 REM s] att inte fonten "k{pound}rs {pound}ver" 53 REM av basicprogrammets variabler. 54 REM de n[sta tv] talar om att 55 REM teckengeneratorn ska titta i 56 REM grafikblock 2 (32768-49151) i 57 REM st[llet f{pound}r grafikblock 0 58 REM (0-16383). poke648 talar om att 59 REM sk[rmen ligger p] 34816. poke 60 REM 53272 talar om att fonten finns 61 REM p] 32768. print"{clear}" rensar 62 REM sk[rmen. "{142}" talar om att vi 63 REM ska anv[nda teckenset 1. "{ct h}" 64 REM l]ser p] teckenset 1 eftersom 65 REM det bara [r det som finns nu. 66 REM clr till sist rensar ev. 67 REM variabler s] att inte fonten 68 REM skrivs {pound}ver. 70 REM 71 REM obs! om du trycker stop+restore 72 REM kommer skr[p att komma upp p] 73 REM sk[rmen, skriv d] run och tryck 74 REM return, s] fixar det sig. stop tok64 (bastext 1.0)