BILAGOR

A. BILAGA A

EXTRAUTRUSTNINGAR FÖR DITT SYSTEM

Från Commodore kan du få många olika extra utrustningar, utvidgar din dators kapacitet. Det kan t ex vara:

LAGRINGSENHETER

Diskettstationer

Commodore's diskettstationer låter dig lagra stora mängder information på 5¼-tumsdisketter. Disketter ger snabb lagring och återhämtning och de håller automatiskt reda på alla dina filer i en katalog eller innehållsförteckning, som du kan ta fram och se på bildskärm eller skrivare.

Dessutom kan du öka ut systemet med extra diskettstationer genom att kedjekoppla dem till din dator. Kedjekoppling innebär att man förbinder en diskettstation med datorn och därefter ansluter en annan diskettstation till denna o s v.

Genom att skaffa dig Commodore 64 IEEE Expansionskort (SUPERBOX) kan du också använda en IEEE-station som t ex Commodore's CBM 8050 eller 4040 dubbeldiskettstationer till din C-64.

Kapitel 2 innehåller detaljerad information om hur du använder diskettstationer.

UTSKRIFTS- OCH RITNINGS-ENHETER

Skrivare

Du kan ansluta Commodore's skrivare till din C-64. Dessa är billiga matrisskrivare. Genom att använda Commodore 64 IEEE Expansionskort (SUPERBOX), kan du också ansluta varje IEEE-skrivare som t ex Commodore's 6400 skönskrivare eller höghastighetsskrivaren 8023 till C-64.

Skrivare/Ritare

Commodore's 1520 Skrivare/Ritare skriver ut och ritar grafik i fyra färger (svart, blad, rött och grönt). Med 1520 kan du rita stapeldiagram, "tårtdiagram" och varierande invecklad grafik.

MONITORN 1701/1702

Commodore's 14-tums färgmonitor erbjuder en överlägsen färgbild med hög upplösning som underlättar ditt arbete vid datorn. Monitorn kan anslutas till C64:an med en 8-stifts DIN-kabel. Användarhandboken för 1701/1702 Färgmonitor som medföljer förklarar anslutningarna utförligt. Du kan också se i Appendix I för information om kontaktstiften i 8-stiftskontakten.

TILLSATSER FÖR SPEL OCH ANDRA ANVÄNDNINGAR

Commodore har sk joysticks (manöverspakar) och paddles (manöverrattar i par), som underlättar spelstyrning på din dator. Dessa tillsatser kan också användas i andra tillämpningar.

Det finns också en ljuspenna, som med lämpligt program låter dig kommunicera med datorn via bildskärmen.

COMMODORE'S GRAFIK-HJÄLPMEDEL

Commodore tillhandahåller en stor mängd hjälpmedel för grafikprogrammering, inklusive SIMONS' BASIC som ökar ut BASIC med 114 nya kraftfulla kommandon och LOGO, ett lättlärt programspråk för s k TURTLE-grafik.

Dessutom finns den i dag bästa versionen av programspråket COMAL i en plugin-modul till C-64. COMAL erbjuder strukturerad "riktig" programmering, såväl som grafikinstruktioner liknande och bättre än dem i LOGO.

MUSIKTILLSATSER

Commodore erbjuder också ett särskilt tangentbord för musik och en 3-delad trumtillsats som kallas DlGI-DRUM(tm). Båda produkterna kommer med särskilda programpaket. Dessa tillsatser kommer att öka möjligheterna att producera musik i din C-64.

UPPKOPPLING MOT ETT STEREO-SYSTEM

Ljud- och musik-möjligheterna hos C-64 kan ytterligare förbättras genom att man förbinder sin dator med ett högklassigt förstärkar- och stereosystem. Den B-poliga DIN-kabeln, som nämndes i samband med 1701/1702 Färgmonitor, kan också användas för att förbinda datorn med en förstärkare.

UPPSÄTTNING AV ETT DATORSYSTEM FÖR DINA BEHOV

Commodore erbjuder en mängd yttre enheter, som låter dig skapa ditt eget personliga datorsystem. Vi erbjuder olika slags lagrings-, utskrifts- och telekommunikationsenheter så att du kan välja det som passar bäst för dig. För mer information om dessa enheter, hör med din Commodore-handlare!

B. BILAGA B

AVANCERAD KASSETTHANTERING

Förutom att spara kopior av dina program på kassettband, kan Commodore 64 också lagra variabler och annan data, i en grupp som kallas "fil". Detta medger att du kan lagra mer information än sådan som på en gång kan lagras i datorns arbetsminne.

Instruktioner som används vid bruk av datafiler är OPEN, CLOSE, PRINT#, INPUT# och GET#. Systemvariabeln ST (status) används för att kontrollera tapemarkeringar.

När man skriver data till bandstationen används samma system som när man visar information på skärmen. Men i stället för att skriva på skärmen skrivs informationen på bandet med hjälp av en variant av PRINT-kommandot -- PRINT#.

Följande program visar hur det går till:

10 PRINT "SKRIV TILL TAPE PROGRAM"
20 OPEN 1,1,1,"DATA FILE"
30 PRINT "SKRIV DATA ELLER STOPP"
50 PRINT
60 INPUT "DATA";A$
70 PRINT#1,A$
80 IF A$<>"STOPP" THEN 50
90 PRINT
100 PRINT "STÄNG FIL"
110 CLOSE 1

Det första vi måste göra är att öppna en fil (i detta fall en DATA FILE). Rad 20 utför detta.

Programmet bäntar på rad 60 på den data du vill spara på tape. Rad 70 skriver vad du skrivt in -- i form av variabel A$ -- till bandet. Denna fortsätter kontinuerligt.

Om du skriver "STOPP", stänger rad 110 filen.

För att återfå informationen, spola tillbaka bandet, och prova följande:

10 PRINT "READ TAPE PROGRAM"
20 OPEN 1,1,0,"DATAFIL"
30 PRINT "FILE OPEN"
40 PRINT
50 INPUT#1,A$
60 PRINT A$
70 IF A$="STOPP" THEN END
80 GOTO 40

Även här öppnas först en "DATAFIL". Rad 50 hämtar in data från bandet uner variabelbeteckningen A$ occh rad 60 skriver ut A$ på skrämen. Detta fortsätter till dess "STOPP" läses vilket avslutar programmet.

En variation av GET -- GET# -- kan också användas för att läsa tillbaka data från bandet. Ersätt raderna 50-80 i ovanstående program med:

50 GET#1,A$
60 IF A$="" THEN END
70 PRINT A$, ASC(A$)
80 GOTO 50
[ ← Föregående | Innehållsförteckning | Nästa → ]
[HTML 4.01]
Peter Krefting / $Date: 2009-08-13 18:55:29 $ / peter@softwolves.pp.se