1. INSTALLATION

1.1 UPPACKNING OCH ANSLUTNING AV COMMODORE 64

Följande steg för steg instruktion talar om hur du ansluter Commodore 64 till din TV, Ijudsystem eller monitor och kontrollerar att allt fungerar tillfredsställande.

Innan du ansluter något till din dator kontrollera innehållet i förpackningen. Den ska innehålla följande:

  1. Commodore 64
  2. Transformator
  3. Videokabel
  4. Antennomkopplarebox

Om något saknas kontrollera med den butik där apparaten köpts.

Låt oss först ta en titt på de olika anslutningarna på datorn och deras användning.

[Kontakter på sidan]
[Kontakter på baksidan]

KONTAKTER PÅ SIDAN

1. Kontakt för kabel från transformatorn.
2. STRÖMBRYTARE TILL/FRÅN (OBS transformatorn står på även om Commodore 64 inte används, drag därför ut nätkabeln till transformatorn när datorn ej används.
3. SPELKONTAKTER Vardera spelkontakten är avsedd för JOYSTICK, PADDLE eller LJUSPENNA.

KONTAKTER PÅ BAKSIDAN

4. KASSETTSLITS för program eller spelkassetter. (ROM)
5. TV-ANSLUTNING. Denna kontakt levererar både bild och ljudsignal till din TV.
6. AUDIO och VIDEO uttag. Denna kontakt levererar DIREKT AUDIO vilken kan anslutas till din HlFI-anläggning och en COMPOSITE VIDEO signal till en eventuell TV-monitor.
7. SERIE I/O. Avsett för direktanslutning av skrivare eller enkelt flexskiveminne.
8. KASSETTBANDSPELARE. En bandspelare typ 1530 kan anslutas här.
9. ANVÄNDARPORT. Olika interfacekassetter såsom RS232, MODEM mm. anslutes här.

1.2 INSTALLATION

Anslut datorn till TV'n så som bilden på sidan 4 [nedan] visar.

[Anslutning till TV]

1. Anslut ena ändan av TV-kabeln till TV-signalkontakten på baksidan av din Commodore 64. Tryck den rakt in.
2. Anslut den andra ändan av kabeln till antennomkopplingsboxen. Tryck den enbart rakt in.
3. Om du har TV-antennkabel, koppla ur den från TV-apparaten.
4. Anslut din TV-antennkabel till den bipackade antennomkopplaren, i uttaget märkt ANTENN.
5. Anslut kabeln från antennomkopplaren till TV-apparatens antennuttag.
6. Ställ antennomkopplaren i läge DATOR.
7. Sätt i den runda kontakten från transformatorenheten i det runda uttaget närmast datorns nätströmbrytare. Den har ett styrspår varför den enbart passar på ett sätt.
8. Anslut transformatorns nätkontakt till vägguttaget.

[Anslutning till TV]

Commodore 64 är nu korrekt ansluten. Inga ytterligare anslutningar behövs för att använda din dator tillsammans med TV. Antennomkopplaren ansluter datorn till TV'n när omkopplaren är i läge "DATOR". Med omkopplaren är i läge "TV" kan du använda TV'n som vanligt.

1.3 ANSLUTNING AV KRINGUTRUSTNING

Då Commodore 64 erbjuder Ijud med Hl-FI-kvalitet kanske du önskar att återge det genom en Hl-FI-anläggning för att få bästa möjliga Ijud. Dessutom finnes ut från din dator en standard "COMPOSITE" videosignal, vilken kan anslutas till en TV-monitor. Detta ger en förbättrad bildkvalitet.

Detta har gjorts möjligt genom det speciella uttaget på baksidan av Commodore 64. Den lättaste vägen att få tillgång till dessa signaler är att använda en standard 5-pin DIN audiokabel, (ingår ej i leveransen). Denna kabel kopplas direkt till datorns AUDIO/VIDEO kontakt. Två av de fyra stiften innehåller audio- och videosignalen. Om du önskar kan du tillverka din egen kabel med hjälp av tabellen i APPENDIX 1.

Vanligtvis kommer audiosignalen ut genom en svart kabel. Denna kontakt kan anslutas till AUX ingången på din HlFI-anläggning eller AUDIO IN på en monitor eller annat videosystem såsom videobandspelare.

Den vita eller röda kontakten levererar vanligtvis videosignalen. Denna kopplas direkt till VIDEO IN kontakten på en monitor eller video ingången på något annat videosystem (Videobandspelare).

Beroende på tillverkaren av DlN-kabeln kan färgkoden på kontakterna variera. Använd tabellen i Appendix 1 för att kontrollera kabeln om inte Ijud eller bild fungerar med den föreslagna inkopplingen.

[Anslutning till kringutrustning]

Om du köpt kringutrustning såsom 1541 flexskiveenhet eller 1515 skrivare kan du ansluta dem nu. Läs bruksanvisningarna för respektive enhet för korrekt inkoppling.

Ett komplett system kan se ut som nedan

[Bild på ett C64-system]

1.4 UPPSTARTNING

  1. Slå på datorn med hjälp av strömbrytaren på sidan. Lampan på fronten tänds.
  2. Justera din TV för mottagning på kanal 36.
  3. Efter några sekunder visas följande på TV-skärmen.
          **** COMMODORE 64 BASIC V2 ****
       64K RAM SYSTEM  38911 BASIC BYTES FREE
    
       READY.
       _  ←--------- MARKÖREN VÄNTAR ATT DU SKA SKRIVA NÅGOT
    
  4. Om din TV har manuell fininställning, justera den för bästa bild.
  5. Du kanske också vill justera färgen. Då kan du utnyttja det färginställningsförfarande som beskrivs längre fram i boken. Skärmen ska vid start vara i huvudsak mörkblå med en ljusblå ram och ljusblå tecken.

Om du inte får förväntat resultat, kontrollera då samtliga kablar och kontakter. Följande tabell hjälper dig att finna orsaken:

FELSÖKNINGSSCHEMA

Symtom Orsak Åtgärd
Ingen bild (lampan lyser ej) Strömbrytaren i OFF Försäkra dig om att strömbrytaren är i läge ON
Nätkabeln inte ansluten Kontrollera att nätkabeln sitter i väggkontakten
Transformatorn inte ansluten Kontrollera att kontakten sitter rätt
Säkringen utlöst Lämna din Commodore 64 till en auktoriserad återförsäljare för säkringsbyte
Ingen bild (lampan lyser) TV'n inställd på fel kanal Kontrollera om det finns någon bild omkring kanal 36
Fel anslutning till TV Datorn ska inkopplas till UHF-antenn-anslutningen
Sporadisk bild när ROMkassett används Kassetten gör inte kontakt ordentligt Stäng av, sätt in kassetten riktigt och starta på nytt
Bild utan färg Dåligt inställd TV Justera TV'n
Bild med dåliga färger Felaktigt justerade färgkontroller på TV'n Justera färgkontrollerna
Bild med högt bakgrunsbrus TV-volyumkontroll justerad för hög Justera volymkontrollen
Bra bild men svagt ljud TV-volym för låg Justera volymkontrollen
TIPS: Commodore 64 är konstruerad för att användas av alla och envar. Men vi vet att datoranvändare ibland råkar ut för svårigheter. För att ge svar på dina frågor och ge dig roliga programidéer har det skrivits en hel del böcker. Det kan också vara en god idé att gå med i någon dataklubb där andra Commodore 64 ägare kan hjälpa dig att öka på din kunskap och skicklighet.

MARKÖREN

Den blinkande fyrkanten närmast ordet READY kallas MARKÖR eller CURSOR och indikerar den plats där det du skriver på tangentbordet kommer att skrivas på skärmen. När du skriver flyttar sig MARKÖREN ett steg till höger vartefter markörens position ersätts med det tecken du skriver. Prova att skriva på tangentbordet och se hur bokstäverna du skriver visas på TV-skärmen.

1.5 FÄRGINSTÄLLNING

Det finns ett enkelt sätt att få ett färgmönster på TV-skärmen som kan användas för färgjustering. Även om du ännu inte är van vid datorn ännu, följ bara anvisningarna så får du se hur enkelt det är att använda Commodore 64.

Leta först rätt på tangenten märkt CTRL. Den finns i tangentbordets vänsterkant. CTRL står för kontroll (ConTRoL), och används tillsammans med andra tangenter för att instruera datorn att utföra en speciell uppgift.

[Bild på ett C64-tangentbord]

När en kontrollfunktion ska användas håller man CTRL nedtryckt och trycker därefter på den andra tangenten.

Prova följande: Håll CTRL-tangenten nedtryckt och tryck därefter på 9-tangenten. Släpp därefter upp båda tangenterna. Inget påtagligt ska nu ha hänt, men om någon tangent nu trycks ned kommer skriften på skärmen att visas omvänd (reverserad). Denna skiljer sig markant från startmeddelandet eller det du skrivit tidigare.

Tryck nu ned mellanslagstangenten SPACE. Vad händer? Om du gjort ovanstående korrekt ser du en ljusblått fält röra sig över skärmen och därefter flytta ned till nästa rad så länge som SPACE-tangenten är nedtryckt.

     **** COMMODORE 64 BASIC V2 ****
  64K RAM SYSTEM  38911 BASIC BYTES FREE

  READY.
  ____________________________ 
  __________

Håll nu nu nere CTRL under tiden du trycker ned någon annan av siffertangenterna. De har var sin färg markerad på framsidan. Allt som skrivs på skärmen från och med nu får den nya färgen. Som exempel, tryck ned CTRL och tangenten 8. Släpp upp dessa och tryck på SPACE.

Se nu på skärmen. Färgfältet ritas nu gult. På liknande sätt kan du ändra genom att hålla ned CTRL och trycka på respektive siffertangent.

Ändra färgfälten några gånger och använd sedan denna bild för att justera din TV så färgerna återges riktigt.

Skärmen bör se ut ungefär som på bilden:

     **** COMMODORE 64 BASIC V2 ****
  64K RAM SYSTEM  38911 BASIC BYTES FREE

  READY.
  _________________________     ←---- 3 Röd balk
  _______ ____________ ____     ←---- 6 Grön balk
  __________ ______________     ←---- 7 Blå balk
  ____________                  ←---- 8 Gul balk

Nu är allt justerat och fungerar riktigt. De följande kapitels kommer att introducera programmeringsspråket BASIC. Du kan emellertid omgående börja använda en del av de många färdiga program som finns till Commodore 64 utan att känna till något om datorprogrammering.

Dessa programpaket innehåller vanligtvis detaljerad information hur programmet ska användas. Vi föreslår emellertid att du läser vidare några kapitel i denna bok för att bli mer bekant med handhavandet av ditt nya datorsystem.

[ ← Föregående | Innehållsförteckning | Nästa → ]
[HTML 4.01]
Peter Krefting / $Date: 2009-08-13 18:55:29 $ / peter@softwolves.pp.se