Skip past introduction.

WolfBlog

Reflections from a Swede in Norway.

Here you will find my small graffiti board where I write about things I come to think about.

In my blog, I write about the general unfairness of life, about spam mail, vintage computers, board games, Norwegians, current and not-so-current affairs, technology and whatever else occurs to me — in other words, a glorious mess. All opinion expressed here are of course my own, and all similarities with any living people is of course intentional.

These pages are using automatic language selection, if you prefer to read in Swedish, please use this page instead. See the help for info on how to make your web browser select the correct language automatically. A monthly overview is also available.

All text and pictures © copyright Peter Krefting, unless otherwise noted. More about the author.

Ryanair satsar på ”dumma” länder

Published: Wednesday 2009-11-25. Not available in English (automatic translation).

Ryanair skall satsa på Rygge flygplats strax utanför Moss, inte så långt från Oslo. Sedan tidigare flyger de från Torp i Sandefjord, även om de i sin reklam kallar det för Oslo, på samma sätt som de kallar Västerås och Nyköping för Stockholm. Det låter lite konstigt, med tanke på vad de tycker om svensk och norsk konsumentlagstiftning.

Jag har haft nöjet att flyga med Ryanair en gång, i jobbsysfte. Det är inte något jag gärna gör om, får jag välja väljer jag mycket hellre Norwegian, även om de också har börjat stjäla Ryanair-idéer, som att ta extra betalt för att betala med kreditkort, boka sittplats och ta med bagage.

Fast, förstås, allra helst åker jag tåg.

Categories: querulousness, travel. Share: Facebook, Google+, email

Comments

The article is older than a fortnight and has been closed for new comments.

Disclaimer: The comments are copyrighted by their respective authors. The web site owner takes no responsibility for the contents of the comments. Improper comments will be deleted.

  • Datum: 2009-11-25 14.18.10 CET
  • Namn: David Hall
  • Vävplats: http://www.moonhouse.se/
  • Sänt från: ******.carafe.ida.liu.se

Jag flög mellan Skavsta och Rygge vid månadsskiftet några dagar efter att linjen startade. Det var min första resa med Ryanair. Nästa gång tar jag nog tåget igen, trots att det är långsamt så tar det inte så mycket längre tid än att ta sig till Nyköping resp. Oslo.

  • Datum: 2009-11-26 01.46.29 CET
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: **************.cust.tele2.se

Jag har gjort totalt 12 flygresor i mitt liv varav åtta var med Ryanair. Än så länge har jag inte haft anledning att klaga, varken på pris, bekvämlighet eller punktlighet. Visst kan man tycka att det är bökigt att hamna flera mil från den storstad man ska till, och visst kan anslutningsbussen eller tåget både kosta lika mycket och ta längre tid än om man rest med ett konventionellt flygbolag men allt beror ju på vart man ska.

Tåg är säket utmärkt. Jag har en bekant som jobbar på Bombardier och de har högkonjunktur så det skriker om det. Däremot skulle jag tveka att använda det på utlandsresan eftersom det lär innebära många byten och lång restid. Sedan må det vara sanslöst miljövänligt i förhållande till de andra färdsätten, men miljönyttan beror också på vilket sätt elektricteten producerats. Om man eldar kol och olja (ur ett långtidsperspektiv även kärnbränsle) för att få fart på turbinerna vete tusan hur mer miljöeffektivt det är än att förbränna flygbränsle på ett fullsatt plan.

Alla extraavgifterna är däremot ett gissel, men de tror jag kan dyka upp på nästan alla möjliga ställen. Kortföretagen tillåter visserligen inte butiker att lägga på sådana, men så länge researrangörerna kommer undan med det tror jag allt fler kommer att testa kundernas gränser, såvida inte vissa avstår att ta ut extra avgifter som konkurrensförmån.

  • Datum: 2009-11-26 08.55.27 CET
  • Namn: Peter Krefting
  • Sänt från: *******.opera.com

Jag är ingen större fan av Ryanair. Dels upplevde jag flygsätena som hårda, personalen som stressad (och stressande), reklamen som spelades i högtalarna som irriterande och rent generellt företagets inställning som otrevlig. Som tur är finns det alternativ.

  • Datum: 2009-11-26 09.35.54 CET
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: ******.hosting.quicknet.se

Ja, det är ju som Hemglass. Hemsk musik men god glass. Den som inte vill sitta och vänta på glassbilen får köpa sin glass i affären istället, möjligen ett högre pris men man kan välja märke, smak och tidpunkt för inköpet när det passar en själv.

  • Datum: 2009-11-26 22.42.42 CET
  • Namn: Storebror
  • Sänt från: 62.109.58.**

Satsar heter det väl... Din Svorsk!

  • Datum: 2009-11-27 09.02.13 CET
  • Namn: Peter Krefting
  • Sänt från: *******.opera.com

Det har du väldigt rätt i. Stavningskontrollen fångar inte allt :-)

| | Latest postings | This month | All months and categories

This page is best read on the Internet.

peter@softwolves.pp.se