Hopp over introduksjonen.

UlveBlogg

Betraktninger fra en svenske i Norge.

Her finner du min lille rableblokk hvor jeg skriver ting jeg tenker på.

I min blogg skriver jeg om livets små og store urettferdigheter, om søppelpost, veterandatamaskiner, brettspill, nordmenn, aktuelle og uaktuelle hendelser, teknikk og hva som nå faller meg inn – med andre ord et eneste stort sammensurium. Alle meninger som blir beskrevet er naturligvis mine egne, og alle likheter med levende personer er selvfølgelig med hensikt.

Disse sidene bruker automatisk språkvalg, og hvis du heller ønsker å lese på engelsk kan du isteden velge denne siden. Se hjelpen for info om hvordan du får din nettleser til å velge riktig språk automatisk. En månedsoversikt er også tilgjengelig.

© Opphavsrett til all tekst og bilder eies av Peter Krefting når ikke annet er angitt. Mer om forfatteren.

Glad igen

Publisert: Tirsdag 2009-01-13. Ikke tilgjengelig på norsk (oversett automatiskt).

Det är alltid trevligt när någon uppskattar det man gjort:

Från: NN
Till: peter@softwolves.pp.se
Datum: Fre, 9 jan 2009 23:40:23 +0100
Ärende: Tack för rymdgruvorna

Hej!

Tänkte bara tacka för en trivsam halvtimme med rymdgruvorna som jag inte spelat sedan jag programmerade in det på min Spectrum runt 85 eller så.

Mvh /NN

Jag skrev vävversionen en gång 1999, och har i stort sett inte rört den sedan dess. Jag hade planer om att skrämma fram lite grafik och lägga in i spelet, men skrev lite torrt att med den takt jag har arbetat på det hittills, kommer det troligen dröja till 2010 eller något sånt… Så jag har fortfarande ett år på mig…

Kategorier: Internett, livet, programvare. Del: Facebook, Google+, e-post

Kommentarer

Artikkelen er mer enn 14 dager gammel og er derfor ikke mulig å kommentere.

Forbehold: Opphavsrett for hver kommentar tilhører forfatterne. Eieren av nettstedet tar ikke ansvar for innhold i kommentarer. Upassende kommentarer blir fjernet.

  • Datum: 2009-01-14 12.33.49 CET
  • Namn: Storebror
  • Sänt från: 62.109.58.**

Det finns sålunda fler än jag som hyser nostalgiska minnen till det spelet.

  • Datum: 2009-01-14 13.19.17 CET
  • Namn: Storebror
  • Sänt från: 62.109.58.**

När du alde upp spelet -för himskans många år sedan-har jag för mig att jag kommenterade det faktumet att du gjort om möjligheten att få folk nöjda och därmed befolkningstillväxt. I det gamla programmet var det enkelt. gick man över $ 120 eller $ 121 så var man garanterad befolkningstillväxt. Vad jag måste fråga dig om är dock följande, hur räknas poängen ut?

  • Datum: 2009-01-15 06.36.18 CET
  • Namn: Peter Krefting
  • Sänt från: *****.215.142.63.getinternet.no

Det är ungefär lika enkelt nu, jag har bara varierat baspriset på matrationerna något. Men om maten kostar 100, så blir de fortfarande glada om man betalar 120...

Poängen har jag aldrig riktigt fått att fungera ordentligt. Den räknas ut med den här formeln:

score = ((comfort > 20 ? comfort / 20.0 : (comfort < 10 ? .5 : 1.0)) * (money > 10000 ? (money < 100000 ? money * 4.0 / 90000.0 - 4.0 / 9.0 : 5.0) : 1.0) * (people > 100 ? (people - 50) / 50.0 : 1.0) * (mines + 5) * (ore > 1000 ? ((ore < 5000) ? -.0002 * ore + 1.2 : .2) : 1.0));

Jag borde ta och göra källkoden tillgänglig för de som är intresserade.

  • Datum: 2009-01-15 19.50.30 CET
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: ******************.business.telia.com

Jösses vilken formel! :-O

Apropå att programmera gamla datorer så håller jag ju också på med sådant. Ofta är min ork slut på kvällar och helger så det blir inget sådant. På sistone har jag dock märkt att i takt med att jag på arbetet utfört allt mer rutinjobb som inte tär på min skapande sida, får jag mer motivation till "kreativ programmering" på kvällen, om det så bara är 20 minuter. Jag har förstås flera påbörjade projekt som är olika mycket färdiga, bl.a. ett spel från 1998-99 i samarbete med Hr. Krefting, men det som just nu ligger mig närmast hjärtat blir nog ett fotbollsspel som påbörjades för 1,5 - 2 år sedan.

  • Datum: 2009-01-16 21.06.07 CET
  • Namn: storebror
  • Sänt från: 62.109.58.**

Kan du vara snäll och förklara den där formeln? Och hur i h-e kom du fram till den?

  • Datum: 2009-01-17 20.10.54 CET
  • Namn: Peter Krefting
  • Sänt från: *****.215.142.63.getinternet.no

Jag hittade på den alldeles själv, men den är inte helt bra. Det är C-kod. "*" är multiplikation "a ? b : c" betyder "om a är noll, använd c, om a inte är noll, använd b". Namnen är variablerna i spelet.

| | Siste artikler | Denne måneden | Alle måneder og kategorier

Denne siden leses best på Internett.

peter@softwolves.pp.se