Hoppa över introduktion.

VargaBlogg

Betraktelser från en svensk i Norge.

Här hittar du mitt lilla klotterplank där jag skriver saker jag tänker på.

I min blogg skriver jag om livets små och stora orättvisor, om skräppost, veterandatorer, brädspel, norrmän, aktuella och inaktuella händelser, teknik och vadhelst annars som faller mig in – med andra ord en salig röra. Alla åsikter som skrivs ut är naturligtvis mina egna, och alla likheter med levande personer är självklart avsiktliga.

Dessa sidor använder automatiskt språkval, om du hellre vill läsa på engelska kan du välja denna sida istället. Se hjälpen för information om hur du får din vävläsare att välja rätt språk automatiskt. En månadsöversikt är också tillgänglig.

© Upphovsrätt till all text och bild ägs av Peter Krefting, såvida inte annat anges. Mer om författaren.

Glad igen

Publicerad: Tisdag 2009-01-13.

Det är alltid trevligt när någon uppskattar det man gjort:

Från: NN
Till: peter@softwolves.pp.se
Datum: Fre, 9 jan 2009 23:40:23 +0100
Ärende: Tack för rymdgruvorna

Hej!

Tänkte bara tacka för en trivsam halvtimme med rymdgruvorna som jag inte spelat sedan jag programmerade in det på min Spectrum runt 85 eller så.

Mvh /NN

Jag skrev vävversionen en gång 1999, och har i stort sett inte rört den sedan dess. Jag hade planer om att skrämma fram lite grafik och lägga in i spelet, men skrev lite torrt att med den takt jag har arbetat på det hittills, kommer det troligen dröja till 2010 eller något sånt… Så jag har fortfarande ett år på mig…

Kategorier: Internet, livet, programvara. Dela: Facebook, Google+, e-post

Kommentarer

Artikeln är äldre än 14 dagar och går därför ej längre att kommentera.

Friskrivningsklausul: För upphovsrätten till kommentarerna svarar respektive författare. Vävplatsägaren tar inget ansvar för innehållet i kommentarerna. Opassande kommentarer kommer att raderas.

  • Datum: 2009-01-14 12.33.49 CET
  • Namn: Storebror
  • Sänt från: 62.109.58.**

Det finns sålunda fler än jag som hyser nostalgiska minnen till det spelet.

  • Datum: 2009-01-14 13.19.17 CET
  • Namn: Storebror
  • Sänt från: 62.109.58.**

När du alde upp spelet -för himskans många år sedan-har jag för mig att jag kommenterade det faktumet att du gjort om möjligheten att få folk nöjda och därmed befolkningstillväxt. I det gamla programmet var det enkelt. gick man över $ 120 eller $ 121 så var man garanterad befolkningstillväxt. Vad jag måste fråga dig om är dock följande, hur räknas poängen ut?

  • Datum: 2009-01-15 06.36.18 CET
  • Namn: Peter Krefting
  • Sänt från: *****.215.142.63.getinternet.no

Det är ungefär lika enkelt nu, jag har bara varierat baspriset på matrationerna något. Men om maten kostar 100, så blir de fortfarande glada om man betalar 120...

Poängen har jag aldrig riktigt fått att fungera ordentligt. Den räknas ut med den här formeln:

score = ((comfort > 20 ? comfort / 20.0 : (comfort < 10 ? .5 : 1.0)) * (money > 10000 ? (money < 100000 ? money * 4.0 / 90000.0 - 4.0 / 9.0 : 5.0) : 1.0) * (people > 100 ? (people - 50) / 50.0 : 1.0) * (mines + 5) * (ore > 1000 ? ((ore < 5000) ? -.0002 * ore + 1.2 : .2) : 1.0));

Jag borde ta och göra källkoden tillgänglig för de som är intresserade.

  • Datum: 2009-01-15 19.50.30 CET
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: ******************.business.telia.com

Jösses vilken formel! :-O

Apropå att programmera gamla datorer så håller jag ju också på med sådant. Ofta är min ork slut på kvällar och helger så det blir inget sådant. På sistone har jag dock märkt att i takt med att jag på arbetet utfört allt mer rutinjobb som inte tär på min skapande sida, får jag mer motivation till "kreativ programmering" på kvällen, om det så bara är 20 minuter. Jag har förstås flera påbörjade projekt som är olika mycket färdiga, bl.a. ett spel från 1998-99 i samarbete med Hr. Krefting, men det som just nu ligger mig närmast hjärtat blir nog ett fotbollsspel som påbörjades för 1,5 - 2 år sedan.

  • Datum: 2009-01-16 21.06.07 CET
  • Namn: storebror
  • Sänt från: 62.109.58.**

Kan du vara snäll och förklara den där formeln? Och hur i h-e kom du fram till den?

  • Datum: 2009-01-17 20.10.54 CET
  • Namn: Peter Krefting
  • Sänt från: *****.215.142.63.getinternet.no

Jag hittade på den alldeles själv, men den är inte helt bra. Det är C-kod. "*" är multiplikation "a ? b : c" betyder "om a är noll, använd c, om a inte är noll, använd b". Namnen är variablerna i spelet.

| | Senaste inläggen | Denna månad | Alla månader och kategorier

Denna sida läses bäst på Internet.

peter@softwolves.pp.se