Hopp over introduksjonen.

UlveBlogg

Betraktninger fra en svenske i Norge.

Her finner du min lille rableblokk hvor jeg skriver ting jeg tenker på.

I min blogg skriver jeg om livets små og store urettferdigheter, om søppelpost, veterandatamaskiner, brettspill, nordmenn, aktuelle og uaktuelle hendelser, teknikk og hva som nå faller meg inn – med andre ord et eneste stort sammensurium. Alle meninger som blir beskrevet er naturligvis mine egne, og alle likheter med levende personer er selvfølgelig med hensikt.

Disse sidene bruker automatisk språkvalg, og hvis du heller ønsker å lese på engelsk kan du isteden velge denne siden. Se hjelpen for info om hvordan du får din nettleser til å velge riktig språk automatisk. En månedsoversikt er også tilgjengelig.

© Opphavsrett til all tekst og bilder eies av Peter Krefting når ikke annet er angitt. Mer om forfatteren.

Galenskaper

Publisert: Fredag 2008-09-26. Ikke tilgjengelig på norsk (oversett automatiskt).

Uppdatering 2008-10-01: En kollega blir uppringd av en representant från en av de firmor som tidigare omnämndes i det blogginlägg som fanns på den här sidan. Han lämnar telefonen till mig, och jag får bland annat höra:

– Du fattar ju ingenting … Om inte den här texten är borta från Google inom trettio minuter så skall jag ringa upp din chef på Tandberg Data … Vad skulle du tycka om jag skrev på XYs företagsblogg om att Krefting på Tandberg Data sysslar med misskreditering av XY? … Du fattar ju ingenting

Nej, jag fattar ingenting. Allt jag skrev är sant, och jag ändrade texten när jag fick en förklaring från ett av de företag som var omnämnt i den här artikeln.

Det är inte första gången jag hotats av skräppostare, men det var första gången någon dragit in min arbetsgivare i det hela. Kreativt.

Skräppostare är avskum. Om det nu är som XY säger, vilket jag inte har någon anledning att inte tro på, att det är en kund som missbrukat deras system, så är det synd för XY. Men jag förstår inte riktigt vad ni tänkt uppnå genom att ringa och hota mig och min arbetsgivare?

Jag orkar inte det här. Uppdatering 2008-10-02: Jag har försökt skriva lite mer om vad som faktiskt hände. Dessutom är jag som jag misstänkte inte ensam om att ha tagit emot skräpposten.

Uppdatering 2008-10-10: Jag har fått en ursäkt från en annan person på firman i fråga, och anser det hela vara utagerat.

Uppdatering 2010-01-28: Fast det är det tydligen inte, eftersom idioterna fortsätter skicka mig skräppost. Se mina svenska spammare-sidor för mer information.

Denne artikkelen er referert i: The September 26th affair, Another Swedish spammer: Mailphooner samt Spammarna Utbildning.nu är tillbaka.

Kategorier: søppelpost. Del: Facebook, Google+, e-post

Kommentarer

Artikkelen er mer enn 14 dager gammel og er derfor ikke mulig å kommentere.

Forbehold: Opphavsrett for hver kommentar tilhører forfatterne. Eieren av nettstedet tar ikke ansvar for innhold i kommentarer. Upassende kommentarer blir fjernet.

  • Datum: 2008-09-29 22.04.18 CEST
  • Namn: J T (namnet borttaget)
  • Sänt från: 10.101.1.*** via *******.nsab.se
  • OBS: Denna kommentar skrevs mot den nu borttagna originalartikeln!

Det är viktigt att man håller koll på äpplen och päron när man ger någon offentlig kritik.

Jag representerar företaget XY. Vi tillhandahåller ett system för att skicka ut nyhetsbrev. I dagsläget har vi närmare 800 företag, varav ett flertal är börsnoterade, som använder vårt system. Varje månad skickas det närmare 10 miljoner mail via våra servrar. Vi skickar alltså inte ut mail själva, utan det är våra kunder som gör detta. I detta fallet YZ

Vi accepterar inte att våra kunder bryter vare sig mot den svenska lagstiftningen, den norska lagstiftningen eller mot de upparbetade etiska riktlinjer som finns på marknade.

När en kund bryter mot dessa regler önskar vi information av vad som hänt. Enklast görs det via vår adress abuse@XY. Sedan startar vi en utredning som kan leda till varningar eller att vår kund avstängs från vårt system.

Vi får extremt lite klagomål på våra kunder. Trots att det skickas ca 10 miljoner mail varje månad, får vi in ca 2-3 klagomål i månaden.

Vä_COOKIE

  • Datum: 2008-09-30 08.18.12 CEST
  • Namn: Peter Krefting
  • Sänt från: *****.215.142.63.getinternet.no
  • OBS: Denna kommentar skrevs mot den nu borttagna originalartikeln!

Tack för svaret! Om det du säger stämmer, så är det tråkigt att höra att någon har missbrukat ert förtroende genom att skicka ut skräppost via era servrar. Jag har korrigerat syftningsfelet i artikeln som gjorde att det såg ut som att skräpbrevet var ert, det är ju YZ:s.

Däremot är det ni som upplåtit serverplats för att skicka ut breven, vilket gör att ni dras med i affären, vare sig ni vill eller inte.

Jag har inte skickat något abuse-brev, av den enkla anledningen att, i min erfarenhet, aldrig leder någonvart. Om det sker igen skall jag göra det.

  • Datum: 2008-09-30 09.12.47 CEST
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: ******.hosting.quicknet.se
  • OBS: Denna kommentar skrevs mot den nu borttagna originalartikeln!

Jag förmodar att tjänsteleverantören XY inte kan eller har någon koll på vilka mottagare deras kunder lägger in på nyhetsbreven, om en kund importerar in godtyckliga adresser från en lista och sedan skickar ut detta. Naturligtvis är det en sak mellan dem och deras kunder om det finns klausuler i kontraktet som säger på vilka grunder man får sätta samman mottagarlistor för nyhetsbreven.

Själv sitter jag emellanåt i en liknande rävsax, och har lite mot min vilja det senaste året skickat ut tusentals med skräppost, förstås inte undertecknad med mitt namn. Relativt få personer klagar men ännu färre hör av sig och är intresserade av erbjudandena så i takt med att arbetsinsatsen att samla in e-postadresser överstiger affärsnyttan har skräppostandet åtminstone för tillfället klingat av.

Frågan är om e-postadresser i framtiden kommer gå att sortera bättre. Många är rädda för ett storebrorssamhälle om alltför mycket om dina intressen och levnadsvillkor skulle lagras på datorer, men då skulle den totala mängden oönskad reklam kunna minskas till de få erbjudanden du faktiskt kan tänkas vara intresserad av. Det är klart att om man är av åsikten att all reklam är av ondo spelar det ingen roll, men helt spamfritt torde det aldrig bli mer än vad filtren stoppar.

  • Datum: 2008-09-30 10.12.22 CEST
  • Namn: J T (namnet borttaget)
  • Sänt från: *********************.sme.bredbandsbolaget.se
  • OBS: Denna kommentar skrevs mot den nu borttagna originalartikeln!

Det stämmer att vi har upplåtit en serverplats. Men vi kan omöjligen håll koll på att alla våra kunder sköter sig. Och som jag sade tidigare får vi in extremt lite klagomål.Men då måste jag fråga dig om du anser att hotmail, yahoo och gmail ska straffas för att deras kunder skickar skräppost. Ska Volovo straffas för någon använder deras bilar och kör rattfulla och dödar någon. Ska en köksknivstillverkare straffas för någon använder hans kökskninar till att döda någon.

Vi upplåter vårt verktyg till seriösa användare av e-postutskick. Med tanken på graden av personer som klagar anser att att vi har lyckats. Men det finns alltid personmer som missbrukar någon annans vara...

  • Datum: 2008-10-01 09.50.32 CEST
  • Namn: T C (namnet borttaget)
  • Sänt från: *********************.sme.bredbandsbolaget.se
  • OBS: Denna kommentar skrevs mot den nu borttagna originalartikeln!

Digital information sparar på jordens resurser. XY är ett e-postprogram för digital information.

Utan småföretag överlever inte Sverige. XY är konstruerat för småföretag. Dessa företag ges en ny möjlighet att marknadsföra sig samt kommunicera till en vettig kostnad.

Många non-profit företag använder XY. Vi sponsrar dessa. Det kan handla om utbildning i Afrika, ekologiskt hållbara produkter etc.

Skulle uppskatta om bloggaren här kontaktade mig. Kontaktuppgifter finns på vår hemsida. Då skall jag berätta för dig vad spam är. Varför skickas det spam ? Vilka gör det möjligt att skicka spam ? Du kommer att bli förvånad. Och inse att du har ställt in siktet helt fel.

T C (namnet borttaget) Försäljningschef XY AB

  • Datum: 2008-10-01 11.43.45 CEST
  • Namn: Peter Krefting
  • Sänt från: 146.59.57.**

"Skit är skit, om än per satellit", var det någon som sade. Du, käre T C, som just ringt och hotat mig och min arbetsgivare per telefon, bör läsa definitionen på skräppost: Oönskade massutskick, ofta kommersiella.

Det här var ett sådant. Oönskat (jag är inte intressarad av innehållet, och har aldrig bett om att få det, speciellt inte i två exemplar), massutskick (jag fick ju flera exemplar), och kommersiellt (det var reklam för en tjänst).

Att nu er server utnyttjats för utskicket är beklagligt, men det är inte mitt fel, det är något ni i så fall måste ta hand om mot er kund.

  • Datum: 2008-10-01 14.41.11 CEST
  • Namn: TC
  • Sänt från: *********************.sme.bredbandsbolaget.se

Du ger dig inte.

Vem du nu är. Det kanske kan vara av intresse för de som läser din blogg att du heter Peter Kreftling här men något annat på ditt jobb.

Så; vilket är ditt rätta namn ?

Google-sökningen ligger fortfarande kvar.

När är den borta ?

  • Datum: 2008-10-01 15.04.24 CEST
  • Namn: Peter Krefting
  • Sänt från: 146.59.57.**

När Google behagar uppdatera sina sidor får du fråga Google om. Intressant att du tror att det är jag som styr det, jag trodde du jobbade i Internetbranchen och visste hur det fungerar.

Jag har nyligen bytt namn, därav förvirringen.

  • Datum: 2008-10-02 11.00.36 CEST
  • Namn: Storebror
  • Sänt från: 82.99.33.***

Undrar om man inte skall ta och polisanmäla den något uppretade representanten för företaget? Snacka om att bete sig på ett sätt som kan uppfattas som obehagligt. Om detta är den ledande representanten för ett företaget så finns det grava skäl att ifrågasätta seriositeten hos företaget.

  • Datum: 2008-10-02 14.46.07 CEST
  • Namn: Storebror
  • Sänt från: 82.99.33.***

Det är ju jätteroligt att man får träffar på din sida när man googlar på det där företagsnamnet som du inte vill nämna. Skulle vilja veta om den där representanten vågar ta steget fullt ut och ringa och klaga hos Google....

  • Datum: 2008-10-08 11.55.55 CEST
  • Namn: Soggybottomboy
  • Sänt från: ********************.tbcn.telia.com

Har haft samma problem som du och gjorde en sökning på företagsnamnet för att se om jag kan smäcka till dem på stjärten med något. Kul att jag kom hit.

Har en kollega som tidigare i år startade ett mindre krig för att ett företag skickat skäppost till hans e-postadress. Man kan nog säga att min kollega vann. skräppostföretaget hade en hemsida med länkar till ett antal sponsorer. När kollegan började klaga hos sponsorerna försvann deras loggor en efter en från skräppostarens sida.

De där hotelserna är ju riktigt otrevliga. Jag blir bara ännu argare efter att ha läst din blogg!

  • Datum: 2008-10-10 11.55.37 CEST
  • Namn: C S
  • Sänt från: *************.customers.ownit.se

Det finns relativt enkla sätt att se till att minska risken för att ens företag blir föremål för abuse-åtgärder. 1) Om du fått adresserna - skicka ett mejl där ni frågar om ni i framtiden får skicka kommersiell information. 2)Ge i mejlet en mycket kort och kärnfull information om vem företaget är och vad ni gör. 3) Mejlet skall vara utformat så att mottagaren inte behöver göra något aktivt val för att SLIPPA mejl från er. De gör ett MEDVETET val och godkänner att få information läggs i en särskild sändlista. Övriga kastas bort. 4) var noga med att ange en kontaktperson, telefonnummer och e-post till den som är ansvarig för utskicket. 5) Respektera ovillkorligen synpunkter från de mottagare som får ditt frågemejl - var inte kritisk. De har faktiskt inte bett om ditt mejl. Var ÖDMJUK i dina svar. PROVOCERA INTE!

Lycka till!

| | Siste artikler | Denne måneden | Alle måneder og kategorier

Denne siden leses best på Internett.

peter@softwolves.pp.se