Skip past introduction.

WolfBlog

Reflections from a Swede in Norway.

Here you will find my small graffiti board where I write about things I come to think about.

In my blog, I write about the general unfairness of life, about spam mail, vintage computers, board games, Norwegians, current and not-so-current affairs, technology and whatever else occurs to me — in other words, a glorious mess. All opinion expressed here are of course my own, and all similarities with any living people is of course intentional.

These pages are using automatic language selection, if you prefer to read in Swedish, please use this page instead. See the help for info on how to make your web browser select the correct language automatically. A monthly overview is also available.

All text and pictures © copyright Peter Krefting, unless otherwise noted. More about the author.

Madness

Published: Friday 2008-09-26.

Update 2008-10-01: A colleague received a call from a person representing one of the companies previously mentioned in the blog post located on this page. He forwards the call to me, and among other things I get to hear:

– You don’t understand a thing … If this text is not removed from Google within thirty minutes I will call your manager at Tandberg Data … What would you say if I wrote that Krefting at Tandberg Data is discrediting XY in XY’s company blog? … You don’t understand a thing

No, I don’t understand a thing. All I wrote is true, and I changed the text when I got an explanation from one of the companies that were mentioned in this article.

This is not the first time I am threatened by a spammer, but it is the first time anyone has involved my employer in the mix. Creative.

Spammers are scum. But if it is like XY says, which I have no reason not to believe in, that it is a customer that have abused their system, then it is sad for XY. But I can’t quite understand what you think you can achieve by calling and threatening my or my employer?

I am too tired to keep this up. Update 2008-10-02: I have tried to write some more about what actually happened. And, as I suspected, I am not alone in receiving the spam.

Update 2008-10-10: I have received an apology from the company in question, and consider the case in question to be done with.

Update 2010-01-28: But apparently it is not, since the bastards continue to spam me. See my Swedish spammers pages for details.

This entry is referenced in: The September 26th affair, Another Swedish spammer: Mailphooner and Spammarna Utbildning.nu är tillbaka.

Categories: spam. Share: Facebook, Google+, email

Comments

The article is older than a fortnight and has been closed for new comments.

Disclaimer: The comments are copyrighted by their respective authors. The web site owner takes no responsibility for the contents of the comments. Improper comments will be deleted.

  • Datum: 2008-09-29 22.04.18 CEST
  • Namn: J T (namnet borttaget)
  • Sänt från: 10.101.1.*** via *******.nsab.se
  • OBS: Denna kommentar skrevs mot den nu borttagna originalartikeln!

Det är viktigt att man håller koll på äpplen och päron när man ger någon offentlig kritik.

Jag representerar företaget XY. Vi tillhandahåller ett system för att skicka ut nyhetsbrev. I dagsläget har vi närmare 800 företag, varav ett flertal är börsnoterade, som använder vårt system. Varje månad skickas det närmare 10 miljoner mail via våra servrar. Vi skickar alltså inte ut mail själva, utan det är våra kunder som gör detta. I detta fallet YZ

Vi accepterar inte att våra kunder bryter vare sig mot den svenska lagstiftningen, den norska lagstiftningen eller mot de upparbetade etiska riktlinjer som finns på marknade.

När en kund bryter mot dessa regler önskar vi information av vad som hänt. Enklast görs det via vår adress abuse@XY. Sedan startar vi en utredning som kan leda till varningar eller att vår kund avstängs från vårt system.

Vi får extremt lite klagomål på våra kunder. Trots att det skickas ca 10 miljoner mail varje månad, får vi in ca 2-3 klagomål i månaden.

Vä_COOKIE

  • Datum: 2008-09-30 08.18.12 CEST
  • Namn: Peter Krefting
  • Sänt från: *****.215.142.63.getinternet.no
  • OBS: Denna kommentar skrevs mot den nu borttagna originalartikeln!

Tack för svaret! Om det du säger stämmer, så är det tråkigt att höra att någon har missbrukat ert förtroende genom att skicka ut skräppost via era servrar. Jag har korrigerat syftningsfelet i artikeln som gjorde att det såg ut som att skräpbrevet var ert, det är ju YZ:s.

Däremot är det ni som upplåtit serverplats för att skicka ut breven, vilket gör att ni dras med i affären, vare sig ni vill eller inte.

Jag har inte skickat något abuse-brev, av den enkla anledningen att, i min erfarenhet, aldrig leder någonvart. Om det sker igen skall jag göra det.

  • Datum: 2008-09-30 09.12.47 CEST
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: ******.hosting.quicknet.se
  • OBS: Denna kommentar skrevs mot den nu borttagna originalartikeln!

Jag förmodar att tjänsteleverantören XY inte kan eller har någon koll på vilka mottagare deras kunder lägger in på nyhetsbreven, om en kund importerar in godtyckliga adresser från en lista och sedan skickar ut detta. Naturligtvis är det en sak mellan dem och deras kunder om det finns klausuler i kontraktet som säger på vilka grunder man får sätta samman mottagarlistor för nyhetsbreven.

Själv sitter jag emellanåt i en liknande rävsax, och har lite mot min vilja det senaste året skickat ut tusentals med skräppost, förstås inte undertecknad med mitt namn. Relativt få personer klagar men ännu färre hör av sig och är intresserade av erbjudandena så i takt med att arbetsinsatsen att samla in e-postadresser överstiger affärsnyttan har skräppostandet åtminstone för tillfället klingat av.

Frågan är om e-postadresser i framtiden kommer gå att sortera bättre. Många är rädda för ett storebrorssamhälle om alltför mycket om dina intressen och levnadsvillkor skulle lagras på datorer, men då skulle den totala mängden oönskad reklam kunna minskas till de få erbjudanden du faktiskt kan tänkas vara intresserad av. Det är klart att om man är av åsikten att all reklam är av ondo spelar det ingen roll, men helt spamfritt torde det aldrig bli mer än vad filtren stoppar.

  • Datum: 2008-09-30 10.12.22 CEST
  • Namn: J T (namnet borttaget)
  • Sänt från: *********************.sme.bredbandsbolaget.se
  • OBS: Denna kommentar skrevs mot den nu borttagna originalartikeln!

Det stämmer att vi har upplåtit en serverplats. Men vi kan omöjligen håll koll på att alla våra kunder sköter sig. Och som jag sade tidigare får vi in extremt lite klagomål.Men då måste jag fråga dig om du anser att hotmail, yahoo och gmail ska straffas för att deras kunder skickar skräppost. Ska Volovo straffas för någon använder deras bilar och kör rattfulla och dödar någon. Ska en köksknivstillverkare straffas för någon använder hans kökskninar till att döda någon.

Vi upplåter vårt verktyg till seriösa användare av e-postutskick. Med tanken på graden av personer som klagar anser att att vi har lyckats. Men det finns alltid personmer som missbrukar någon annans vara...

  • Datum: 2008-10-01 09.50.32 CEST
  • Namn: T C (namnet borttaget)
  • Sänt från: *********************.sme.bredbandsbolaget.se
  • OBS: Denna kommentar skrevs mot den nu borttagna originalartikeln!

Digital information sparar på jordens resurser. XY är ett e-postprogram för digital information.

Utan småföretag överlever inte Sverige. XY är konstruerat för småföretag. Dessa företag ges en ny möjlighet att marknadsföra sig samt kommunicera till en vettig kostnad.

Många non-profit företag använder XY. Vi sponsrar dessa. Det kan handla om utbildning i Afrika, ekologiskt hållbara produkter etc.

Skulle uppskatta om bloggaren här kontaktade mig. Kontaktuppgifter finns på vår hemsida. Då skall jag berätta för dig vad spam är. Varför skickas det spam ? Vilka gör det möjligt att skicka spam ? Du kommer att bli förvånad. Och inse att du har ställt in siktet helt fel.

T C (namnet borttaget) Försäljningschef XY AB

  • Datum: 2008-10-01 11.43.45 CEST
  • Namn: Peter Krefting
  • Sänt från: 146.59.57.**

"Skit är skit, om än per satellit", var det någon som sade. Du, käre T C, som just ringt och hotat mig och min arbetsgivare per telefon, bör läsa definitionen på skräppost: Oönskade massutskick, ofta kommersiella.

Det här var ett sådant. Oönskat (jag är inte intressarad av innehållet, och har aldrig bett om att få det, speciellt inte i två exemplar), massutskick (jag fick ju flera exemplar), och kommersiellt (det var reklam för en tjänst).

Att nu er server utnyttjats för utskicket är beklagligt, men det är inte mitt fel, det är något ni i så fall måste ta hand om mot er kund.

  • Datum: 2008-10-01 14.41.11 CEST
  • Namn: TC
  • Sänt från: *********************.sme.bredbandsbolaget.se

Du ger dig inte.

Vem du nu är. Det kanske kan vara av intresse för de som läser din blogg att du heter Peter Kreftling här men något annat på ditt jobb.

Så; vilket är ditt rätta namn ?

Google-sökningen ligger fortfarande kvar.

När är den borta ?

  • Datum: 2008-10-01 15.04.24 CEST
  • Namn: Peter Krefting
  • Sänt från: 146.59.57.**

När Google behagar uppdatera sina sidor får du fråga Google om. Intressant att du tror att det är jag som styr det, jag trodde du jobbade i Internetbranchen och visste hur det fungerar.

Jag har nyligen bytt namn, därav förvirringen.

  • Datum: 2008-10-02 11.00.36 CEST
  • Namn: Storebror
  • Sänt från: 82.99.33.***

Undrar om man inte skall ta och polisanmäla den något uppretade representanten för företaget? Snacka om att bete sig på ett sätt som kan uppfattas som obehagligt. Om detta är den ledande representanten för ett företaget så finns det grava skäl att ifrågasätta seriositeten hos företaget.

  • Datum: 2008-10-02 14.46.07 CEST
  • Namn: Storebror
  • Sänt från: 82.99.33.***

Det är ju jätteroligt att man får träffar på din sida när man googlar på det där företagsnamnet som du inte vill nämna. Skulle vilja veta om den där representanten vågar ta steget fullt ut och ringa och klaga hos Google....

  • Datum: 2008-10-08 11.55.55 CEST
  • Namn: Soggybottomboy
  • Sänt från: ********************.tbcn.telia.com

Har haft samma problem som du och gjorde en sökning på företagsnamnet för att se om jag kan smäcka till dem på stjärten med något. Kul att jag kom hit.

Har en kollega som tidigare i år startade ett mindre krig för att ett företag skickat skäppost till hans e-postadress. Man kan nog säga att min kollega vann. skräppostföretaget hade en hemsida med länkar till ett antal sponsorer. När kollegan började klaga hos sponsorerna försvann deras loggor en efter en från skräppostarens sida.

De där hotelserna är ju riktigt otrevliga. Jag blir bara ännu argare efter att ha läst din blogg!

  • Datum: 2008-10-10 11.55.37 CEST
  • Namn: C S
  • Sänt från: *************.customers.ownit.se

Det finns relativt enkla sätt att se till att minska risken för att ens företag blir föremål för abuse-åtgärder. 1) Om du fått adresserna - skicka ett mejl där ni frågar om ni i framtiden får skicka kommersiell information. 2)Ge i mejlet en mycket kort och kärnfull information om vem företaget är och vad ni gör. 3) Mejlet skall vara utformat så att mottagaren inte behöver göra något aktivt val för att SLIPPA mejl från er. De gör ett MEDVETET val och godkänner att få information läggs i en särskild sändlista. Övriga kastas bort. 4) var noga med att ange en kontaktperson, telefonnummer och e-post till den som är ansvarig för utskicket. 5) Respektera ovillkorligen synpunkter från de mottagare som får ditt frågemejl - var inte kritisk. De har faktiskt inte bett om ditt mejl. Var ÖDMJUK i dina svar. PROVOCERA INTE!

Lycka till!

| | Latest postings | This month | All months and categories

This page is best read on the Internet.

peter@softwolves.pp.se