Skip past introduction.

WolfBlog

Reflections from a Swede in Norway.

Here you will find my small graffiti board where I write about things I come to think about.

In my blog, I write about the general unfairness of life, about spam mail, vintage computers, board games, Norwegians, current and not-so-current affairs, technology and whatever else occurs to me — in other words, a glorious mess. All opinion expressed here are of course my own, and all similarities with any living people is of course intentional.

These pages are using automatic language selection, if you prefer to read in Swedish, please use this page instead. See the help for info on how to make your web browser select the correct language automatically. A monthly overview is also available.

All text and pictures © copyright Peter Krefting, unless otherwise noted. More about the author.

More invoices to the people

Published: Friday 2005-05-27.

Canal Digital recently sent me an invoice for a newly introduced yearly fee of 595 kroner, for my digital TV subscription. The only problem with the yearly fee is that when I ordered digital TV last autumn (to see the wrestling on Ztv, something they since stopped airing again) they never mentioned anything about a yearly fee. Since I have committed to a twelve month subscription (to get the connection fee down) I think that it is ugly from Canal Digital to try to sneak in a new fee like that, so I complained.

Today I got an answer that I should ignore the invoice. How kind of them...now I hope that they can manage to remove the collection order they sent me on an invoice I complained about earlier, when they managed to invoice me for decoder rent that I’m not supposed to pay for (and that was not the first time they managed to do that). Let’s just say that I don’t have very much confidence in the people in Canal Digital’s invoicing department...

Categories: querulousness. Share: Facebook, Google+, email

Comments

The article is older than a fortnight and has been closed for new comments.

Disclaimer: The comments are copyrighted by their respective authors. The web site owner takes no responsibility for the contents of the comments. Improper comments will be deleted.

  • Datum: 2005-05-28 16.00.57 CEST
  • Namn: Peter Korkala
  • Vävplats: http://peter.korkala.se
  • Sänt från: **************.telia.com

Jag har inte heller några positiva erfarenheter från Canal Digitals faktureringsavdelning. För två år sedan sa vi upp ett abonnemang hos dem (nu har vi dem igen), och vi betalade via autogiro. Canal Digital envisades med att de måste dra en extra månadskostnad när abonnemanget löpt ut, för att sedan betala tillbaka pengarna efter en månad. De ville alltså låna pengar av oss i en månad...

Självklart gick jag inte med på det, och sa att de inte fick dra några pengar. Tyvärr, det var inlagt så i systemet sa de, gick inte att ta bort. De hade inte heller något bra svar på *varför* det var så...

Jag löste det som så att jag meddelande min bank att tillåtelsen för CD att dra pengar via autogirot skulle upphöra, då fick de inte några pengar.

Helt onödigt krångligt system. Undrar hur mycket räntepengar de tjänar på det? Och hur mycket av den vinsten som försvinner i administrationen för att fixa återbetalningarna...

  • Datum: 2005-05-28 16.02.59 CEST
  • Namn: Peter Korkala
  • Vävplats: http://peter.korkala.se
  • Sänt från: **************.telia.com

Varför försvinner kommentarer här ibland? Nu är det andra gången det händer för mig. Orkar inte skriva in den igen... Du kanske ser den i någon logg eller något?

  • Datum: 2005-05-28 16.06.37 CEST
  • Namn: Peter Karlsson
  • Sänt från: ************.customer.alfanett.no

Försvinner? Antagligen har din Firefox sidan i sin cache och uppdaterar inte när kommentarsprogrammet omdirigerar tillbaka till huvudsidan. Om du hämtar om sidan så borde du få en uppdaterad variant.

Och, ja, alla kommentarer skickas till meg per e-post, så jag ser dem.

  • Datum: 2005-05-28 22.42.09 CEST
  • Namn: Roland Casselbrant
  • Vävplats: http://www.casselbrant.org
  • Sänt från: *********.ang.sth.bostream.se

Firefox funkar inget vidare när man kommenterar här...och det fungerar inte med en refresh/uppdatering. Upptäckte det här för ett tag sedan men har inte orkat rodda ner mig i problemet.

  • Datum: 2005-05-28 22.59.19 CEST
  • Namn: Peter Karlsson
  • Sänt från: ************.customer.alfanett.no

Nåja, det problemet finns det ju en enkel lösning på...

  • Date: 2005-05-30 23.29.03 CEST
  • Name: David Pettersson
  • Website: http://www.moonhouse.se/
  • Posted from: ***************.telia.com

Jag hittar ingen länk för uppdateringar av Firefox på den sidan...

Jag råkade ut för ett motsatt problem. Den senaste fakturan från Com hem är 129 kronor för låg. Ska bli intressant att se hur de ska lyckas strula till det här.

  • Datum: 2005-05-31 07.56.24 CEST
  • Namn: Storebror
  • Sänt från: **.sll.se

Själv brukar jag understundom roa mig med att sätta betalningsdatumet till några dagar efter förfallodagen (förutom hyran). Jag har hitintills inte fått något krav på ytterligare betalning. Jag undrar hur långt man kan driva det, en vecka kanske? Sedan är det ju ganska kul med hur de skriver på fakturan: tex. oss tillhanda snaste den och den .-Hur kslal jag kunna garantera att banken jag betalar via verkligen sköter det åtagandet? En gång då jag betalade på posten (eftersom jag råkade hyra en lägenhet i andra hand utan hyresvärdens vetande) upplyste de mig att det kunde ta upp till 5 dagar innan pengarna registrerades på mottagarens konto. Och det där med förfallodag, det står ju inte att det handlar om dagen för sista betalning, är det inte hela räkningen som förfaller (önsketänkande).

  • Datum: 2005-05-31 08.01.40 CEST
  • Namn: Peter Karlsson
  • Sänt från: ***.opera.com

Enligt svensk lag (ja, jag läste på, jag har inte kollat vad som gäller här i Norge) så skall man som privatperson kunna anse pengarna vara mottagaren tillhanda samma dag man gett banken i uppdrag att överföra pengarna på, oavsett hur många dagar det faktiskt tar för banken att överföra (i alla fall var det det som gällde när jag flydde landet).

  • Datum: 2005-06-01 09.04.46 CEST
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: yestravel.com

På bankgirohäftet står att det kan ta 3-5 bankdagar, men hittills när jag kollat så har pengarna för en girering dragits inom dagen efter att jag postat kuvertet. Om det sedan dröjer innan mottagaren får pengarna kan inte vara mitt fel, pengarna har ju dragits från mig.

Men jag vet att utbetalningar kan variera. På jobbet har vi en tjänst för att ta kontokortsbetalningar. Beroende på kortföretag är det mellan tre till fyra andra aktörer mellan oss och kunden, om man räknar bort kundens bank. För vissa typer av kontokort sker transaktionen hela vägen till insättning på vår bank dagen därpå, medan för andra typer av kort - jag nämner inga namn - har vi fått reda på att det kan ta sju (bank)dagar från det att kortföretaget fått uppdraget tills pengarna är i vår bank. Om det innebär att beloppet är reserverat eller draget från kunden i en vecka innan det når oss känner jag inte till, men sju dagar tycker jag är lite väl i överkant för Internetbetalning med kontokort, som förväntas gå fort och enkelt jämfört med t.ex. betalning över disk.

| | Latest postings | This month | All months and categories

This page is best read on the Internet.

peter@softwolves.pp.se