Hopp over introduksjonen.

UlveBlogg

Betraktninger fra en svenske i Norge.

Her finner du min lille rableblokk hvor jeg skriver ting jeg tenker på.

I min blogg skriver jeg om livets små og store urettferdigheter, om søppelpost, veterandatamaskiner, brettspill, nordmenn, aktuelle og uaktuelle hendelser, teknikk og hva som nå faller meg inn – med andre ord et eneste stort sammensurium. Alle meninger som blir beskrevet er naturligvis mine egne, og alle likheter med levende personer er selvfølgelig med hensikt.

Disse sidene bruker automatisk språkvalg, og hvis du heller ønsker å lese på engelsk kan du isteden velge denne siden. Se hjelpen for info om hvordan du får din nettleser til å velge riktig språk automatisk. En månedsoversikt er også tilgjengelig.

© Opphavsrett til all tekst og bilder eies av Peter Krefting når ikke annet er angitt. Mer om forfatteren.

Kan du inte kan vinna, förlora med stil

Publisert: Søndag 2005-01-09. Ikke tilgjengelig på norsk (oversett automatiskt).

I stort sett varje söndag träffar jag ett gäng kompisar och spelar brädspel (och kortspel). Jag hörde talas om den här gruppen efter att ha hört ett inslag på radion om brädspel, där den underbara norska vävplatsen brettspill.no, en vävplats helt ägnad åt brädspel, nämndes.

Ett av de spel vi spelade idag var Power Grid, ett spel som går ut på att köpa kraftverk och förse städer med elkraft. Det kändes som det passade idag med tanke på den storm som passerat Skandinavien under helgen och gjort flera hundratusen hushåll strömlösa. Hur som helst, för att vinna spelet måste man köpa bra kraftverk, bygga ett bra kraftnät och få tag i billigt råmaterial. Jag fick en lite dålig start genom att jag köpte ett dyrt kraftverk och därmed var tvungen att bygga sist (den som får det sämsta kraftverket får bygga först och kan välja var han vill starta), vilket betydde att jag var tvungen att börja på en del av kartan som inte var den bästa.

Okej, så jag kom igång rätt hyfsat och var i ledningen under en stund, men jag lyckades aldrig riktigt lägga vantarna på de kraftverk jag verkligen ville ha och när jag var säker på att jag skulle förlora spelet så kände jag att jag åtminstone skulle förlora med stil. Spelet slutar när efter den runda där någon spelare kopplar sin sjuttonde stad till sitt kraftnät och när det var klart att spelet snart skulle ta slut hade jag elva städer anslutna och tillräckligt med kraftverk och råmaterial för att förse elva städer med elektricitet. Det är tillåtet att ansluta hur många städer man vill, men man får bara betalt för det antal städer man faktiskt kan förse och eftersom jag inte hade köpt något kraftverk i rundan, eftersom jag inte hittade något jag kunde uppgradera de tre jag hade (tre är maximalt antal) för att försörja fler städer, och jag visste att det var rätt säkert att spelet skulle sluta, bestämde jag mig för att åtminstone avsluta spelet med flest städer anslutna.

Så, i den sista rundan anslöt jag ytterligare sju städer och gick från elva till arton anslutna städer. Ingen annan byggde särskilt mycket den rundan eftersom det ändå inte skulle göra någon större skillnad, så i slutändan hade jag flest städer. Fast eftersom jag bara kunde försörja elva av dem förlorade jag ändå spelet stort. Men jag förlorade ändå med stil.

Power Grid är ett kul spel, jag rekommenderar det varmt. Den engelska översättningen är dock lite mystisk (spelet är från början tyskt och heter i original Neues Funkenschlag), eftersom spelinstruktionerna har vänt på termerna jämfört med korten. Men när man väl listat ut det är reglerna inte allt för komplicerade.

Uppdatering: Läs mer i Hixie’s Natural Log.

Denne artikkelen er referert i: Another Sunday, another gaming session, Four, and then some samt Rapport fra Essen, del I.

Kategorier: spill. Del: Facebook, Google+, e-post

Kommentarer

Artikkelen er mer enn 14 dager gammel og er derfor ikke mulig å kommentere.

Forbehold: Opphavsrett for hver kommentar tilhører forfatterne. Eieren av nettstedet tar ikke ansvar for innhold i kommentarer. Upassende kommentarer blir fjernet.

  • Datum: 2005-01-09 22.35.34 CET
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: me-0-a-e6-89-72-5c.2.cust.bredband2.com

Hm, hur är det i Civilization, fanns det någon som helst mening att bygga fler städer än man kunde "supporta" med lösa gubbar? Jag vet att de revolterar och bryts sönder innan handelsfasen, men jag har för mig att det fanns något intressant läge där det kunde vara påpassligt. I så fall påminde det om hur du gjorde i det andra spelet.

  • Datum: 2005-01-09 22.37.04 CET
  • Namn: Peter Karlsson
  • Sänt från: 062016211058.customer.alfanett.no

Hmm, det var länge sedan jag spelade Advanced Civilization nu (måste varit på första NärCon, 2002), så jag minns inte helt. Jag vet bara att jag brukade göra allt för att försöka undvika det.

  • Datum: 2005-01-10 09.25.21 CET
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: yestravel.com

Så, spelade ni med den tyska eller amerikanska kartan? Jag såg att en italiensk/fransk version av samma spel är på gång också. Reglerna (eller åtminstone översättningen) sägs ha förbättrats från betaversionen, men frågan är om det kommer att införas nya fel om reglerna ska översättas även till italienska och franska.

I julhelgerna spelade jag lite spel med mina föräldrar, dels Trivial Pursuit 80-tal men främst Sybarit, ett kort- och frågespel speciellt framtaget för Systembolagets personal (julgåva), men finns kanske även att köpa vad det lider. Det består av två kortlekar med extra jokrar och frågekort med fyra katagorier och två svårighetsgrader (mat, dryck, etikett, allmänt ist.f. hjärter, ruter, klöver, spader). Man får 1-3 poäng om man svarar rätt på frågan, samt behåller alltid sina spelkort. I slutet räknar man ihop spelkortens valörer, och den som har högst får 5 bonuspoäng. Jag föreslog husregeln att *bara* spara de spelkort där man svarat rätt på frågan för att det inte ska bli alldeles för slumpmässigt vem som vinner. Men man lär sig alltid något, t.ex. vad en kapun är.

  • Datum: 2005-01-10 12.08.47 CET
  • Namn: Peter Karlsson
  • Sänt från: pat.opera.com

Vi spelade Tyskland (det passade bra eftersom en av deltagarna reser till Tyskland idag), men vi har även spelat USA tidigare. Jag har ingen direkt favorit av de två kartorna, de känns likvärdiga. Det är dock trevligt att man kan få lite variation på det sättet.

  • Datum: 2005-01-10 12.46.59 CET
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: yestravel.com

Om kartorna vore i samma skala (vilket jag förstår att de inte är), borde USA ge utrymme för fler deltagare. Det kanske är en tanke för något spelkonvent, att göra en jättekarta för 50 spelare. Naturligtvis känner jag inte till i vilken utsträckning man måste ha koll på motspelarna så det skulle kanske bli drygt.

Idén med olika kartor är ju intressant. Jag undrar om det t.ex. någonsin funnits ett spel om amerikanska inbördeskriget med samma regler som Diplomacy. Visserligen var det väl i grunden nord och syd, men det kanske fanns mindre fraktioner så det skulle bli spelbart. När man ändå är inne på ämnet skulle det ju kunna finnas en USA-variant av Civ också - Amerika, civilisationens vagga... :-p

  • Datum: 2005-01-11 10.13.48 CET
  • Namn: sybarit
  • Sänt från: 80.252.175.4

Hej, läste inlägget om Sybarit. Kan tipsa om att spelet finns översatt till andra språk med nya frågor avsedda för varje lands förutsättningar. www.sybarit.com Det kommer även inom kort att finnas en möjlighet att skicka frågekort till sina vänner via mail.. kul fredags grej! För tillfället kan spelet endast beställas av företag, men kommer ev. ut i Sverige under aug månad 2005. Svaret på Kapun är "kastrerad tupp";-)

| | Siste artikler | Denne måneden | Alle måneder og kategorier

Denne siden leses best på Internett.

peter@softwolves.pp.se