Hopp over introduksjonen.

UlveBlogg

Betraktninger fra en svenske i Norge.

Her finner du min lille rableblokk hvor jeg skriver ting jeg tenker på.

I min blogg skriver jeg om livets små og store urettferdigheter, om søppelpost, veterandatamaskiner, brettspill, nordmenn, aktuelle og uaktuelle hendelser, teknikk og hva som nå faller meg inn – med andre ord et eneste stort sammensurium. Alle meninger som blir beskrevet er naturligvis mine egne, og alle likheter med levende personer er selvfølgelig med hensikt.

Disse sidene bruker automatisk språkvalg, og hvis du heller ønsker å lese på engelsk kan du isteden velge denne siden. Se hjelpen for info om hvordan du får din nettleser til å velge riktig språk automatisk. En månedsoversikt er også tilgjengelig.

© Opphavsrett til all tekst og bilder eies av Peter Krefting når ikke annet er angitt. Mer om forfatteren.

Colaholiker

Publisert: Tirsdag 2004-11-30. Ikke tilgjengelig på norsk (oversett automatiskt).

Hej, jag heter Peter och jag är Colaholiker.

Nåja, kanske inte, men jag har börjat köpa Coca Cola när livsmedelsaffärerna har rabatter, vilket de har med lite ojämna mellanrum. För några veckor sedan var det 4×1,5 l det var rabatt på och den här veckan är det 6×1,5 l, så just nu har jag tio 1,5 l-flaskor ”på lager”. Jag räknar med att de kommer räcka en bra stund, eller åtminstone fram till nästa rabatterbjudande...

Och innan du klagar, Roger – nej, julmust finns inte att köpa i det här landet, och den lila ”julebrus” med smak av utspätt, kolsyrat vingummi som Coca Cola prånglar ut här i landet varje jul är inte värd flaskan den kommer i (eller panten heller, för den delen).

Faktisk så saknar jag svensk läsk ibland, främst då min absoluta favorit Trocadero, det händer att jag köper med mig några flaskor när jag är hemma i Sverige på besök.

Kategorier: livet. Del: Facebook, Google+, e-post

Kommentarer

Artikkelen er mer enn 14 dager gammel og er derfor ikke mulig å kommentere.

Forbehold: Opphavsrett for hver kommentar tilhører forfatterne. Eieren av nettstedet tar ikke ansvar for innhold i kommentarer. Upassende kommentarer blir fjernet.

  • Datum: 2004-11-30 21.19.00 CET
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: me-0-a-e6-89-72-5c.2.cust.bredband2.com

Minns du det stora blindtestet av olika color? Jag har märkt att i takt med att det poppar upp olika lågprisaffärer kommer det många utländska sorters läsk in i affärerna och kanske jag skulle organisera ett nytt blindtest med de sorter som går att uppbringa idag. Några har försvunnit från marknaden (tack och lov - dryck som heter något med "regular" eller "premium" påminner precis som namnet antyder mer om bensin än läsk) eller så är det samma recept och extrakt som används med andra etiketter.

För den oinvigde, kan nämnas att blindtestet genomfördes med femton olika sorters cola, inklusive sockerfria varianter och av medelbetyget att döma blev det Pepsi light (!) som vann - kanske för att konstgjort sötningsmedel inte reagerar lika bra med förstörda smaklökar som riktigt socker gör. Vissa av dryckerna var nämligen veritabla partydödare.

Hej, jag heter Jesper ochjag är colaholiker.

Nej, på riktigt. Det är alldeles för billigt och alldeles för lätt att smyga bort till kylen och hämta en burk. Och gu va med gott...

Vad gälller smaktest, inget smakar som Coca Cola direkt ur en +6-gradig burk.

  • Datum: 2004-12-01 07.07.08 CET
  • Namn: Peter Karlsson
  • Sänt från: unknown via 062016211058.customer.alfanett.no

Jag försöker faktiskt trappa ned något, det är inte helt bra för tänderna att dricka för mycket cola. I somras blev det en hel del, då sålde butiken plattor (24 burkar) för 75 norska kronor + pant. Det var farligt billigt (åtminstone med norska mått mätt).

Blindtestet minns jag. Problemet var nog mest att smaklökarna inte riktigt tålde den mängden olika sorters drycker. Efter ett par glas var det inte mycket som smakade särskilt mycket alls längre... Tips till nästa gång är att minska på mängden drycker lite.

  • Datum: 2004-12-01 23.11.22 CET
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: me-0-a-e6-89-72-5c.2.cust.bredband2.com

En annan variant hade varit att skölja munnen med vatten mellan varje sort för att till viss del nollställa läget. Det gjorde inte vi (eller i alla fall inte jag) vilket lär ha påverkat utgången. Att kunna skilja på Coke och Pepsi är ju ganska lätt och alla har sin personliga favorit, men det roliga var ju att prova 10 olika märken plus olika sockringar. Helst skulle man få veta vad man drack, och en vecka senare göra blindtest för att pricka alla rätt. För att göra en parafras på reklamen om stryktips; 13 rätt är respekt!

Jag undrar hur mycket hemligt och magi det verkligen ligger bakom receptet och tillverkningsmetoden. Även om ingen cola är den andra lik, påminner de ju alla om varandra (ok, med reservation för bensincolan) så frågan är vad som skulle hända om en seniorläskkemist eller vad man nu har för titel och arbetsuppgift på ett bryggeri, gjorde ständiga små justeringar i hur just de blandade sitt extrakt och av en händelse råkade uppnå samma smak som de stora märkena. Kunde bryggeriet bli stämda för patentintrång då, och kan det vara en orsak till att ingen vad jag vet lyckats göra en exakt kopia?

| | Siste artikler | Denne måneden | Alle måneder og kategorier

Denne siden leses best på Internett.

peter@softwolves.pp.se