Skip past introduction.

WolfBlog

Reflections from a Swede in Norway.

Here you will find my small graffiti board where I write about things I come to think about.

In my blog, I write about the general unfairness of life, about spam mail, vintage computers, board games, Norwegians, current and not-so-current affairs, technology and whatever else occurs to me — in other words, a glorious mess. All opinion expressed here are of course my own, and all similarities with any living people is of course intentional.

These pages are using automatic language selection, if you prefer to read in Swedish, please use this page instead. See the help for info on how to make your web browser select the correct language automatically. A monthly overview is also available.

All text and pictures © copyright Peter Krefting, unless otherwise noted. More about the author.

Colaholic

Published: Tuesday 2004-11-30.

Hi, my name is Peter and I am a Colaholic.

Okay, maybe not, but I have started to buy Coca Cola when the grocery shops have reduced prices, something they have at irregular intervals. A couple of weeks ago it was 4×1.5 l that was on sale and this week it is 6×1.5 l, so currently I have a “stockpile” of ten 1.5 l bottles. I count on that they will last for quite a while, or at least until the next sale...

And before you complain, Roger—no “julmust” is not sold in this country, and the purple “julebrus” with a taste of watered down carbonated wine gum that Coca Cola sell in this country each Christmas is not worth the bottle it comes in (nor the deposit for it).

Actually I do miss Swedish sodas from time to time, mostly my very favourite Trocadero, from time to time when I am visiting home in Sweden I bring a couple of bottles back with me.

Categories: life. Share: Facebook, Google+, email

Comments

The article is older than a fortnight and has been closed for new comments.

Disclaimer: The comments are copyrighted by their respective authors. The web site owner takes no responsibility for the contents of the comments. Improper comments will be deleted.

  • Datum: 2004-11-30 21.19.00 CET
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: me-0-a-e6-89-72-5c.2.cust.bredband2.com

Minns du det stora blindtestet av olika color? Jag har märkt att i takt med att det poppar upp olika lågprisaffärer kommer det många utländska sorters läsk in i affärerna och kanske jag skulle organisera ett nytt blindtest med de sorter som går att uppbringa idag. Några har försvunnit från marknaden (tack och lov - dryck som heter något med "regular" eller "premium" påminner precis som namnet antyder mer om bensin än läsk) eller så är det samma recept och extrakt som används med andra etiketter.

För den oinvigde, kan nämnas att blindtestet genomfördes med femton olika sorters cola, inklusive sockerfria varianter och av medelbetyget att döma blev det Pepsi light (!) som vann - kanske för att konstgjort sötningsmedel inte reagerar lika bra med förstörda smaklökar som riktigt socker gör. Vissa av dryckerna var nämligen veritabla partydödare.

Hej, jag heter Jesper ochjag är colaholiker.

Nej, på riktigt. Det är alldeles för billigt och alldeles för lätt att smyga bort till kylen och hämta en burk. Och gu va med gott...

Vad gälller smaktest, inget smakar som Coca Cola direkt ur en +6-gradig burk.

  • Datum: 2004-12-01 07.07.08 CET
  • Namn: Peter Karlsson
  • Sänt från: unknown via 062016211058.customer.alfanett.no

Jag försöker faktiskt trappa ned något, det är inte helt bra för tänderna att dricka för mycket cola. I somras blev det en hel del, då sålde butiken plattor (24 burkar) för 75 norska kronor + pant. Det var farligt billigt (åtminstone med norska mått mätt).

Blindtestet minns jag. Problemet var nog mest att smaklökarna inte riktigt tålde den mängden olika sorters drycker. Efter ett par glas var det inte mycket som smakade särskilt mycket alls längre... Tips till nästa gång är att minska på mängden drycker lite.

  • Datum: 2004-12-01 23.11.22 CET
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: me-0-a-e6-89-72-5c.2.cust.bredband2.com

En annan variant hade varit att skölja munnen med vatten mellan varje sort för att till viss del nollställa läget. Det gjorde inte vi (eller i alla fall inte jag) vilket lär ha påverkat utgången. Att kunna skilja på Coke och Pepsi är ju ganska lätt och alla har sin personliga favorit, men det roliga var ju att prova 10 olika märken plus olika sockringar. Helst skulle man få veta vad man drack, och en vecka senare göra blindtest för att pricka alla rätt. För att göra en parafras på reklamen om stryktips; 13 rätt är respekt!

Jag undrar hur mycket hemligt och magi det verkligen ligger bakom receptet och tillverkningsmetoden. Även om ingen cola är den andra lik, påminner de ju alla om varandra (ok, med reservation för bensincolan) så frågan är vad som skulle hända om en seniorläskkemist eller vad man nu har för titel och arbetsuppgift på ett bryggeri, gjorde ständiga små justeringar i hur just de blandade sitt extrakt och av en händelse råkade uppnå samma smak som de stora märkena. Kunde bryggeriet bli stämda för patentintrång då, och kan det vara en orsak till att ingen vad jag vet lyckats göra en exakt kopia?

| | Latest postings | This month | All months and categories

This page is best read on the Internet.

peter@softwolves.pp.se