Hopp over introduksjonen.

UlveBlogg

Betraktninger fra en svenske i Norge.

Her finner du min lille rableblokk hvor jeg skriver ting jeg tenker på.

I min blogg skriver jeg om livets små og store urettferdigheter, om søppelpost, veterandatamaskiner, brettspill, nordmenn, aktuelle og uaktuelle hendelser, teknikk og hva som nå faller meg inn – med andre ord et eneste stort sammensurium. Alle meninger som blir beskrevet er naturligvis mine egne, og alle likheter med levende personer er selvfølgelig med hensikt.

Disse sidene bruker automatisk språkvalg, og hvis du heller ønsker å lese på engelsk kan du isteden velge denne siden. Se hjelpen for info om hvordan du får din nettleser til å velge riktig språk automatisk. En månedsoversikt er også tilgjengelig.

© Opphavsrett til all tekst og bilder eies av Peter Krefting når ikke annet er angitt. Mer om forfatteren.

Bortförklaringar

Publisert: Fredag 2004-09-10. Ikke tilgjengelig på norsk (oversett automatiskt).

SJ skriver att inga beslut är ännu fattade om tågtrafiken Oslo–Karlstad–Stockholm.

Nä, det är liksom det som är problemet.

Kategorier: kverulanse. Del: Facebook, Google+, e-post

Kommentarer

Artikkelen er mer enn 14 dager gammel og er derfor ikke mulig å kommentere.

Forbehold: Opphavsrett for hver kommentar tilhører forfatterne. Eieren av nettstedet tar ikke ansvar for innhold i kommentarer. Upassende kommentarer blir fjernet.

  • Datum: 2004-09-10 09.39.57 CEST
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: yestravel.com

Hur långt är det från Oslo till den svensk-norska gränsen, 6 mil med järnväg? Om trafiken Stockholm-Töcksfors (eller vad som är sista teoretiska stopp innan gränsen) varit hyfsat lönsam, kanske det finns andra lösningar om inte NSB vill vara med - eller handlar det i själva verket om hur de båda bolagen bakom Linx delar intäkterna och den ena parten tycker sig få för lite?

Med andra lösningar tänker jag bussar. De är inte lika populära, bekväma och miljövänliga som tåg, men skulle kunna användas både som anslutning från Oslo till tåget i Sverige och för shoppinghungriga norrmän som vill handla på andra sidan gränsen. Tänk en tågstation i anslutning till ett välfyllt köpcentrum inkl. Systembolag. Skulle inte det kunna "vara något"?

Hur ser det ut med tågtrafik Göteborg-Oslo då? Jag förmodar att det också drivits av Linx och därmed också riskerar att upphöra?

  • Datum: 2004-09-10 10.00.50 CEST
  • Namn: Peter Karlsson
  • Sänt från: 127.0.0.1 via pat.opera.com

Kongsvinger-Oslo är ungefär en timme, men jag har för mig det finns station i Skotterud eller Magnor, där [bara] Värmlandstrafikens tåg brukade stanna. De stationerna ligger betydligt närmare gränsen. (Töcksfors ligger längs E18, inte längs järnvägen)

Bussar gillar jag inte, men det är i stort sett enda alternativet nu. Swebus Express Oslo-Karlstad-Stockholm tar drygt åtta timmar, om jag minns rätt. Fem timmar Oslo-Örebro är gränsen för vad jag tål att åka buss.

Göteborg-Oslo ska tydligen köras av NSB efter nyår, och en kul grej är att NSB (äntligen) kommit på att man vill sälja taxfree på tåget. Gjorde man det även på Oslo-Stockholm tror jag den sträckan skulle bli mycket mer populär än den är idag...

  • Datum: 2004-09-10 11.42.48 CEST
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: yestravel.com

Du får väl hoppas på Värmlandstrafik och den där linjen Örebro-Oslo som du uppmärksammat tidigare. Tills nyår finns ju Linx kvar, även om tidtabellen inte faller dig i smaken.

| | Siste artikler | Denne måneden | Alle måneder og kategorier

Denne siden leses best på Internett.

peter@softwolves.pp.se