Skip past introduction.

WolfBlog

Reflections from a Swede in Norway.

Here you will find my small graffiti board where I write about things I come to think about.

In my blog, I write about the general unfairness of life, about spam mail, vintage computers, board games, Norwegians, current and not-so-current affairs, technology and whatever else occurs to me — in other words, a glorious mess. All opinion expressed here are of course my own, and all similarities with any living people is of course intentional.

These pages are using automatic language selection, if you prefer to read in Swedish, please use this page instead. See the help for info on how to make your web browser select the correct language automatically. A monthly overview is also available.

All text and pictures © copyright Peter Krefting, unless otherwise noted. More about the author.

Excuses

Published: Friday 2004-09-10.

SJ writes that no decision has been made about the Oslo–Karlstad–Stockholm train.

Well, that is the problem here.

Categories: querulousness. Share: Facebook, Google+, email

Comments

The article is older than a fortnight and has been closed for new comments.

Disclaimer: The comments are copyrighted by their respective authors. The web site owner takes no responsibility for the contents of the comments. Improper comments will be deleted.

  • Datum: 2004-09-10 09.39.57 CEST
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: yestravel.com

Hur långt är det från Oslo till den svensk-norska gränsen, 6 mil med järnväg? Om trafiken Stockholm-Töcksfors (eller vad som är sista teoretiska stopp innan gränsen) varit hyfsat lönsam, kanske det finns andra lösningar om inte NSB vill vara med - eller handlar det i själva verket om hur de båda bolagen bakom Linx delar intäkterna och den ena parten tycker sig få för lite?

Med andra lösningar tänker jag bussar. De är inte lika populära, bekväma och miljövänliga som tåg, men skulle kunna användas både som anslutning från Oslo till tåget i Sverige och för shoppinghungriga norrmän som vill handla på andra sidan gränsen. Tänk en tågstation i anslutning till ett välfyllt köpcentrum inkl. Systembolag. Skulle inte det kunna "vara något"?

Hur ser det ut med tågtrafik Göteborg-Oslo då? Jag förmodar att det också drivits av Linx och därmed också riskerar att upphöra?

  • Datum: 2004-09-10 10.00.50 CEST
  • Namn: Peter Karlsson
  • Sänt från: 127.0.0.1 via pat.opera.com

Kongsvinger-Oslo är ungefär en timme, men jag har för mig det finns station i Skotterud eller Magnor, där [bara] Värmlandstrafikens tåg brukade stanna. De stationerna ligger betydligt närmare gränsen. (Töcksfors ligger längs E18, inte längs järnvägen)

Bussar gillar jag inte, men det är i stort sett enda alternativet nu. Swebus Express Oslo-Karlstad-Stockholm tar drygt åtta timmar, om jag minns rätt. Fem timmar Oslo-Örebro är gränsen för vad jag tål att åka buss.

Göteborg-Oslo ska tydligen köras av NSB efter nyår, och en kul grej är att NSB (äntligen) kommit på att man vill sälja taxfree på tåget. Gjorde man det även på Oslo-Stockholm tror jag den sträckan skulle bli mycket mer populär än den är idag...

  • Datum: 2004-09-10 11.42.48 CEST
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: yestravel.com

Du får väl hoppas på Värmlandstrafik och den där linjen Örebro-Oslo som du uppmärksammat tidigare. Tills nyår finns ju Linx kvar, även om tidtabellen inte faller dig i smaken.

| | Latest postings | This month | All months and categories

This page is best read on the Internet.

peter@softwolves.pp.se