Hoppa över introduktion.

VargaBlogg

Betraktelser från en svensk i Norge.

Här hittar du mitt lilla klotterplank där jag skriver saker jag tänker på.

I min blogg skriver jag om livets små och stora orättvisor, om skräppost, veterandatorer, brädspel, norrmän, aktuella och inaktuella händelser, teknik och vadhelst annars som faller mig in – med andra ord en salig röra. Alla åsikter som skrivs ut är naturligtvis mina egna, och alla likheter med levande personer är självklart avsiktliga.

Dessa sidor använder automatiskt språkval, om du hellre vill läsa på engelska kan du välja denna sida istället. Se hjälpen för information om hur du får din vävläsare att välja rätt språk automatiskt. En månadsöversikt är också tillgänglig.

© Upphovsrätt till all text och bild ägs av Peter Krefting, såvida inte annat anges. Mer om författaren.

Bortförklaringar

Publicerad: Fredag 2004-09-10.

SJ skriver att inga beslut är ännu fattade om tågtrafiken Oslo–Karlstad–Stockholm.

Nä, det är liksom det som är problemet.

Kategorier: kverulans. Dela: Facebook, Google+, e-post

Kommentarer

Artikeln är äldre än 14 dagar och går därför ej längre att kommentera.

Friskrivningsklausul: För upphovsrätten till kommentarerna svarar respektive författare. Vävplatsägaren tar inget ansvar för innehållet i kommentarerna. Opassande kommentarer kommer att raderas.

  • Datum: 2004-09-10 09.39.57 CEST
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: yestravel.com

Hur långt är det från Oslo till den svensk-norska gränsen, 6 mil med järnväg? Om trafiken Stockholm-Töcksfors (eller vad som är sista teoretiska stopp innan gränsen) varit hyfsat lönsam, kanske det finns andra lösningar om inte NSB vill vara med - eller handlar det i själva verket om hur de båda bolagen bakom Linx delar intäkterna och den ena parten tycker sig få för lite?

Med andra lösningar tänker jag bussar. De är inte lika populära, bekväma och miljövänliga som tåg, men skulle kunna användas både som anslutning från Oslo till tåget i Sverige och för shoppinghungriga norrmän som vill handla på andra sidan gränsen. Tänk en tågstation i anslutning till ett välfyllt köpcentrum inkl. Systembolag. Skulle inte det kunna "vara något"?

Hur ser det ut med tågtrafik Göteborg-Oslo då? Jag förmodar att det också drivits av Linx och därmed också riskerar att upphöra?

  • Datum: 2004-09-10 10.00.50 CEST
  • Namn: Peter Karlsson
  • Sänt från: 127.0.0.1 via pat.opera.com

Kongsvinger-Oslo är ungefär en timme, men jag har för mig det finns station i Skotterud eller Magnor, där [bara] Värmlandstrafikens tåg brukade stanna. De stationerna ligger betydligt närmare gränsen. (Töcksfors ligger längs E18, inte längs järnvägen)

Bussar gillar jag inte, men det är i stort sett enda alternativet nu. Swebus Express Oslo-Karlstad-Stockholm tar drygt åtta timmar, om jag minns rätt. Fem timmar Oslo-Örebro är gränsen för vad jag tål att åka buss.

Göteborg-Oslo ska tydligen köras av NSB efter nyår, och en kul grej är att NSB (äntligen) kommit på att man vill sälja taxfree på tåget. Gjorde man det även på Oslo-Stockholm tror jag den sträckan skulle bli mycket mer populär än den är idag...

  • Datum: 2004-09-10 11.42.48 CEST
  • Namn: Anders Carlsson
  • Sänt från: yestravel.com

Du får väl hoppas på Värmlandstrafik och den där linjen Örebro-Oslo som du uppmärksammat tidigare. Tills nyår finns ju Linx kvar, även om tidtabellen inte faller dig i smaken.

| | Senaste inläggen | Denna månad | Alla månader och kategorier

Denna sida läses bäst på Internet.

peter@softwolves.pp.se